Ziua Automobilistului
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 5 aprilie 2018, 08:36
Ziua Automobilistului este sărbătorită la 5 aprilie, dată ce marchează înfiinţarea, la 5 aprilie 1904, a Automobil Clubului Român, de către un grup de automobilişti amatori, constituiţi în Adunarea Generală. Întrunirea a avut loc la Hotel Bulevard din Bucureşti. Automobil Clubul Român se înscrie în analele mondiale printre primele 10 cluburi centenare din Europa şi printre primele 14 cluburi centenare din lume, potrivit site-ului oficial http://www.acr.ro/.
Clubul a pus, imediat după creare, bazele mişcării automobilistice din ţara noastră, România numărându-se printre primele şase ţări din lume care au organizat concursuri de automobile.
Primul preşedinte al Automobil Clubului Român a fost prinţul George Valentin Bibescu (1904-1924), urmat de Ion M. Mitilineu (1924-1946).
În anul 1909, Automobil Club Român este recunoscut oficial de către statul român, prin publicarea în Monitorul Oficial din 13 martie a Legii cu articol unic: ”Se recunoaşte Societăţii Automobil Club Român, din Bucureşti, calitatea de persoană morală, pe baza alăturatelor statute…”, în conformitate cu hotărârea Camerei Deputaţilor din 22 ianuarie 1909 şi a Senatului din 19 februarie 1909.
În anul 1914, Automobil Clubul Român îşi schimba statutul în Automobil Club Regal Român (ACRR). Pentru următorii 33 de ani, regii României au deţinut funcţia de preşedinţi de onoare ai ACRR. În 1925, ACRR s-a afiliat Consiliului Central al Turismului Internaţional, cu sediul la Paris, iar în 1926, are loc prima cursă Bucureşti – Paris şi retur, fără oprire, performanţă realizată de Henry Manu, însoţit de N. Constantinescu, pe o maşină Buick.
La 1 ianuarie 1948, Automobil Clubul Regal Român primeşte denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Române (ACRPR), iar în 1958, a fost reorganizat într-o nouă concepţie, sub denumirea de Asociaţia Automobiliştilor din România (AAR), revenind în 1967 la denumirea de Automobil Clubul Român.
În anul 1985, atelierele ACR au fost ”naţionalizate”, Automobil Clubul Român, ca organizaţie neguvernamentală, fiind redus la statutul unei federaţii. În anul 1990, însă, prin Decretul nr. 85/1 februarie 1990 privind Restabilirea regimului de funcţionare al Automobil Clubului Român, ACR-ului i-au fost redate toate drepturile şi bunurile materiale pe care le deţinuse iniţial.
La 7 martie 1994, la Braşov, s-a desfăşurat Conferinţa Naţională a ACR; cu acest prilej, preşedinte a fost ales Constantin Niculescu (care fusese vicepreşedinte al ACR şi secretar general al ACR), mandat reînnoit în 1999, 2004, 2009 şi în 2014.
În 20 martie 2007, la sediul Comisiei Europene din Bruxelles, a avut loc evenimentul de semnare de către Automobil Clubul Român a Chartei Securităţii Rutiere Europene, document multinaţional promovat de Federaţia Internaţională a Automobilului şi Comisia Europeană, iar în luna decembrie 2007, Automobil Clubul Român a primit Premiul de Excelenţă al Comisiei Europene pe anul 2007.
Sursa – agerpres