Finanțare europeană pentru dotarea Administrației Fluviale a Dunării de Jos cu nave și echipamente
Publicat de Arantxa Catană, 27 martie 2018, 19:42
Marți, 27 martie, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a organizat la Hotel Ibis un workshop în cadrul proiectului DAPhNE, dedicat schemelor de ajutor de stat. DAPhNE este în egală măsursă un proiect regional și european, Rețeaua Porturilor Dunărene creând oportunități pentru țările implicate în proiect, pentru comunitățile locale, pentru oamenii de afaceri și pentru toți cei care, prin creativitatea și imaginația lor, transformă ideile în acțiuni.
Proiectul DAPhNE, finanțat prin Programul Transnațional Dunărea, este primul proiect care are ca obiectiv reducerea treptată a tuturor decalajelor existente în porturile dunărene prin armonizarea serviciilor și a practicilor portuare.
„Așa după cum am mai spus, Dunărea reprezintă un avantaj major pentru Portul Constanța, în comparație cu porturile concurente. Dunărea devine practic o alternativă la axa nord – sud, Hamburg – Pireu, ceea ce înseamnă podul Europei spre Orient. Din păcate, Dunărea românească este încă departe de a fi navigabilă pe tot parcursul anului. În plus, în ciuda intențiilor bune și ale investițiilor de milioane de euro, marfa ajunge greu în Portul Constanța, din cauza infrastructurii deficitare. În contextul european al Dunării, trebuie să precizăm că începând cu 1 ianuarie 2018, România a devenit parte a trio-ului SUERD (Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării), alături de Bulgaria, și Ungaria. În cadrul Trio-ului, România va putea să contribuie la elaborarea și pregătirea documentelor și a reuniunilor SUERD. Aceasta presupune că noi, românii în primul rând, trebuie să ne asumăm responsabilități în cadrul unui proces de implicare și coordonare pe mai multe paliere. Aceasta va permite României promovarea la nivel european și regional a temelor și inițiativelor de interes pentru statele din regiunea Dunării. Reușita acestor workshopuri depinde de implicarea dumneavoastră în discuții. Așteptăm dezbateri vii, contribuții substanțiale, realizarea de parteneriate și de rețele de dialog. Așteptăm un schimb de bune practici, dar și unul de experiențe, unele chiar mai puțin reușite, cu soluțiile pe care le sugerați și cu lecțiile de învățat din acele cazuri, necesare pentru elaborarea modelului de scheme de ajutor de stat valabile pentru regiunea Dunării”, a declarat Nicolae Dan Tivilichi, directorul General al CN APM SA Constanța.
Ionel Minea, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, a precizat la rândul său că prioritatea în domeniul transportului naval o reprezintă asigurarea condițiilor minime de navigație pe Dunăre.
„Referitor la strategia Ministerului Transporturilor în domeniul transportului naval, prioritatea o reprezintă asigurarea condițiilor minime de navigație pe Dunăre, conform recomandărilor Comisiei Dunării, o premisă de la care pornim și pentru dezvoltarea porturilor dunărene. În acest sens, România a asigurat finanțarea și a efectuat lucrări de dragaj de întreținere în punctele critice aflate în administrarea sa și a obținut finanțare europeană nerambursabilă pentru realizarea de studii și lucrări hidrotehnice și dotarea Administrației Fluviale a Dunării de Jos cu nave și echipamente care vor fi utilizate la activitatea de întreținere a senalului navigabil. În ceea ce privește neîndeplinirea obligațiilor statului bulgar ce derivă din convențiile și acordurile internaționale la care este parte, referitoare la asigurarea condițiilor minime de navigație, doresc să vă informez că partea română, deseori, cu acordul părții bulgare, a efectuat lucrări de dragaj și alte activități conexe în sectorul aflat în administrarea părții bulgare și a asigurat finanțarea acestora de la bugetul de stat al României. În încheiere, aș dori să precizez că Ministerul Transporturilor sprijină investițiile din porturi, în special investițiile private, ne-am dori mai multe investiții în porturile situate la Dunăre”, a precizat Ionel Minea.
Ministerul Transporturilor a emis un ordin de aprobare a schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura portuară și în infrastructura locală intermodală/multimodală. Bugetul total estimat al schemei alocat pentru investițiile în infrastructura portuară este de 647.360.001 de euro. Se află în pregătire și o schema de ajutor de stat pentru finanțarea unor investiții derulate de către sectorul privat.
O schemă de ajutor de stat, la nivel regional, se va dezvolta și în cadrul proiectului DAPhNE și este cadrul și momentul oportun pentru a pregati investițiile publice și private pentru viitoarea programare financiară care va fi post 2020.
Alături de CN APM SA Constanța, organizatorul evenimentului, au participat la discuțiile de marți reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ai Autorității Navale Române, Consiliului Concurenței, partenerii consorțiului proiectului DAPhNE, precum și reprezentanți ai companiilor portuare.
Proiectul DAPhNE – Rețeaua porturilor dunărene se derulează în perioada ianuarie 2017 – iunie 2019 și este finanțat prin Programul Transnațional Dunărea. Proiectul are un buget de 2.841.434,65 euro și este implementat de un consorțiu format din 15 parteneri din Austria, Slovacia, Ungaria, Croația, Serbia, România și Bulgaria.