Florian Bodog consideră că Legea antifumat ar trebui să conţină prevederi referitoare la marketingul agresiv
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 21 martie 2018, 11:10
Fostul ministru al Sănătăţii Florian Bodog a declarat miercuri la o dezbatere organizată la Parlament că Legea antifumat este foarte bună, însă consideră că ar trebui să conţină şi prevederi referitoare la publicitate şi marketing agresiv.
„Sunt foarte mulţumit de faptul că există această lege antifumat în România, care produce efecte, însă după părerea mea nu suficiente. (…) Eu cred că legea antifumat pe care o avem în momentul de faţă este foarte bună, ea nu trebuie golită de conţinut şi trebuie adăugate noi prerogative. Şi aceste prerogative se referă la această publicitate, la acest marketing agresiv”, a spus Bodog, prezent la dezbaterea „Impactul activităţilor de marketing ale industriei tutunului asupra sănătăţii şi respectării drepturilor fundamentale ale copiilor şi tinerilor din România – fermitate şi consecvenţă în politicile publice de control al consumului de tutun”.
Potrivit acestuia, industria tutunului „s-a adaptat perfect” la deficienţele tehnice pe care actuala lege le are.
„Au apărut produse noi, care nu sunt prevăzute în lege, motiv pentru care cred că datoria noastră, ca legiuitori şi ca aleşi ai dumneavoastră, este să acţionăm şi acesta este motivul pentru care colegii mei din cele două comisii au considerat că este necesar să acţioneze şi îi felicit pentru acest lucru şi vreau să vă asigur că în mine aveţi cel mai consecvent aliat împotriva fumatului. Vreau să vă asigur că la fel ca şi în timpul mandatului meu de ministru, eu am avut o foarte bună colaborare cu ONG-urile care sprijină această activitate. Îmi doresc să continui această activitate, indiferent de poziţia pe care o ocup, indiferent de ceea ce voi face, eu voi fi în continuare un militant pentru a fi respectate drepturile noastre pentru a trăi într-o lume fără fum”, a afirmat fostul ministru.
La aceeaşi dezbatere, directorul proiectului „Iniţiativa 2035 – Fără Tutun”, Ramona Brad, a declarat că România se află în acest moment pe locul patru printre ţările europene la consumul de tutun la copiii de 13-15 ani, 223.000 de copii fumând la această vârstă.
Cele peste 350 de organizaţii non-guvernamentale membre ale „Iniţiativei 2035“ solicită Parlamentului şi Guvernului, printr-o scrisoare deschisă, adoptarea de urgenţă a modificărilor legislative care „să îndepărteze orice surse” de publicitate şi promovare, directă şi indirectă, pentru produsele din tutun.
Raed Arafat vrea o lege care să stopeze reclamele la „noile aparate de fumat ale morţii“
Secretarul de stat în MAI Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, şi-a manifestat speranţa miercuri că parlamentarii vor iniţia un proiect legislativ prin care să fie interzisă promovarea în public a ţigărilor electronice.
„Noaptea trecută, pasajul Universităţii (din Bucureşti – n.r.) era fără reclamele la tutun pe care le-am comentat acum câteva zile. Mulţumesc tuturor celor care au luat poziţie faţă de promovarea acestor produse. Mulţumesc presei care a preluat acest subiect şi l-a tratat cu maximă seriozitate. Astăzi, la orele 10:00, la Senatul României, reprezentanţii «2035 fără tutun» împreună cu alte organizaţii şi personalităţi vor prezenta proiectul de modificare a legii care interzice promovarea produselor din tutun, astfel încât noua formă a legii să includă şi noile modalităţi introduse recent pe piaţă. (…) Sper ca parlamentarii noştri să preia propunerile şi să iniţieze un proiect legislativ în acest sens, astfel încât să oprim în cel mai scurt timp promovarea acestor produse şi recrutarea noilor generaţii de fumători de către comercianţii morţii!”, a scris Arafat pe pagina sa de Facebook.
Pe 18 martie, el semnalase într-o postare pe aceeaşi reţea de socializare că în pasajul de la Piaţa Universităţii erau reclame la astfel de dispozitive cu tutun.
Arafat sublinia atunci că, deşi în ultimii ani s-a câştigat teren faţă fabricanţii şi comercianţii de tutun, revine acum ofensiva mediatică a acestora prin „reclame agresive pentru fumatul fără fum”.
„Studiile despre efectele acestui mod de fumat încă sunt la începutul lor, iar comercianţii de tutun pretind că acest mod ar fi mai ‘sănătos’ decât fumatul clasic. Chiar dacă ar fi aşa, revenirea la promovarea agresivă a tutunului sub noua formă de fumat nu va avea impact doar asupra fumătorilor clasici. Promovarea atinge şi copiii şi tinerii care încă nu au început să fumeze, iar fumatul, indiferent sub ce formă, este un pericol pentru sănătatea publică şi este pericol pentru orice persoană care îl practică, precum şi pentru persoanele din jurul ei. Cu alte cuvinte, asistăm neputincioşi la revenire la o ofensivă similară cu cea din anii ’90, înaintea interzicerii promovării tutunului, când promovarea avea ca ţintă tinerii şi copiii care reprezentau viitoarea clientelă a comercianţilor de tutun”, mai arăta Arafat.
Dacă nu se va acţiona urgent pentru stoparea promovării în public a „noilor aparate ale morţii şi al acestui mod de fumat”, adaugă el, se poate ajunge la situaţia în care numărul fumătorilor să crească prin recrutarea generaţiilor tinere, care să înceapă să utilizeze direct acest nou mod, crezând că este mai puţin nociv pentru sănătatea lor.
„Sunt convins că la nivelul UE se discută deja măsurile care trebuie luate pentru stoparea acestei ofensive, însă nu ştiu dacă noi trebuie să aşteptăm până se ia o decizie acolo. Primul pas, la acest moment, este interdicţia totală de promovare în public a acestor produse şi cu cât întârziem, cu atât impactul asupra generaţiilor tinere va fi mai grav. Modul de prezentare al acestor produse este unul înşelător şi manipulator. În final se promovează fumatul, care este prezentat în mod tendenţios ca fiind mai puţin dăunător sănătăţii dacă acesta se face utilizând noile tehnologii promovate, lipsind studiile şi dovezile pertinente şi independente care să susţină aceste informaţii false”, spunea Arafat.