Un secol de aviaţie civilă
Publicat de Adina Sîrbu, 7 decembrie 2014, 09:30
Într-un secol, aviaţia civilă, cea comercială, care servește transportului călătorilor și mărfurilor, şi cea generală, utilitară, sportivă şi privată, a ajuns la un impact global de 2,4 miliarde de dolari, în 2014.
În iarna anului 1913, omul de afaceri american P. E. Fansler a avut ideea de crea o linie de trasport aerian, care să lege oraşele St. Petersburg şi Tampa, din Florida, cu bilete plătite şi un program orar.
La 1 ianuarie 1914 a fost programat primul zbor comercial, biletele au fost vândute la licitaţie, iar Abram C. Pheil, fostul primar din St. Petersburg, a devenit primul pasager din lume al unui zbor comercial.
Linia aeriana, subvenţionată de oameni de afaceri, a început să facă două zboruri pe zi, şase zile pe săptămână, cu un cost de 5 dolari de persoană şi tot 5 dolari pentru fiecare jumătate de kg transportat.
Au fost extinse zborurile şi către oraşele Manatee, Bradenton şi Sarasota, timp de patru luni fiind transportaţi 1.205 de pasageri, fără nici un fel de incident.
Prima linie aeriană comercială se dovedise o idee de succes şi a marcat naşterea aviaţiei civile.
Transportul aerian civil a luat amploare în Statele Unite şi în câteva dintre statele europene, unele dintre ele s-au angajat chiar şi în transporturi pe rute internaţionale, ca de exemplu pe rutele Paris – Londra sau Paris – Bruxelles şi după doar cinci ani, în 1919, cu ocazia Conferintei de Pace de la Paris s-a creat o Comisie Aeronautică care a elaborat un proiect de convenţie în domeniul aviaţiei civile.
Convenţia privind aviaţia civilă internaţională avea să fie adoptată în 7 decembrie 1944 la Chicago şi a stat la baza înfiinţării, trei ani mai târziu, a Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, OACI, agenţie specializată a ONU.
Călătoria cu avionul nu a fost niciodată mai sigură decât în 2013, în pofida numărului de pasageri în creştere constantă, peste trei miliarde de pasageri transportaţi în întreaga lume, potrivit Agenţiei Europene pentru Securitate Aeriană.
Statistic, probabilitatea unui accident cu victime este de 9.4 ori mai mare în cazul unui drum cu maşina, decât a unei călătorii cu avionul.