Expoziție de fotografii-document, vernisată la Muzeul de Istorie din Constanța, în prezența ambasadorului Marii Britanii
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 10 noiembrie 2017, 19:41 / actualizat: 12 noiembrie 2017, 17:55
Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța este gazda unei expoziții foto documentare cu tema „Calea Ferată engleză Cernavodă- Constanța“.
Astăzi, la vernisaj a luat parte și ambasadorul Marii Britanii în România, Excelenta sa, Paul Brummell. Despre importanța „Drumului de fier, în trecut“ au vorbit și arhitecții Gheorghe Radu Stănculescu și Radu Cornescu.
Căile ferate care au legat pentru prima oară Cernavodă de Constanța au fost construite de autoritățile engleze în numai trei ani. Un timp record care a presupus un efort pe măsură, a declarat Excelența sa, Paul Brummell, ambasadorul Marii Britanii la București, prezent seara trecută la Muzeul Național de Istorie și Arheologie din Constanța.
„Investitorii britanici au avut o idee foarte interesantă de a lega Cernavodă de Constanța printr-o cale ferată și cred că în acea perioadă a fost un efort imens, un efort foarte intens și foarte dedicat de a construi o cale ferată în trei ani, între 1857 și 1860. A fost un succes, care poate fi eclipsat însă reușita unui alt englez foarte deștept, Charles Hartley, cel care a dezvoltat posibilitatea de a folosi Delta Dunării“, a subliniat ambasadorul Paul Brummell în discursul său.
Expoziția foto-documentară a fost pregătită în detaliu de muzeograful Lavinia Dumitrașcu și de arhitecții Gheorghe Radu Stănculescu și Radu Cornescu. Interesant este faptul că străbunicul arhitectului Gheorghe Radu Stănculescu a fost primul viceconsul al Marii Britanii la Constanța.
„Investiția a fost de 600.000 de lire, la mijlocul secolului XIX, ceea ce reprezenta aproximativ bugetul principatului Moldovei pe cinci ani. Era imposibil ca Moldova, respectiv principatele române, să poată face o asemenea investiție“, crede arhitectul Gheorghe Radu Stănculescu.
„Portul modern Constanța a fost construit tot de DBSR, tot de către englezi. A fost concesionat tot prin același firman, de către sultanul Abdul Medjid și Portul Constanța a fost construit – la mărimea la care s-a dorit atunci -, dar nu poți să termini cu englezii, pentru că ultimul englez care a făcut ceva foarte important pentru Constanța este Charles Hartley. A fost primul care a făcut o hartă a Portului Constanța modern“, a completat arhitectul constănțean Radu Cornescu.
Cei care vor veni la Muzeul Național de Istorie și Arheologie din Constanța vor descoperi fotografii document cu aceste căi ferate țesute în pâmântul sălbăticit al Dobrogei de la sfârsitul secolul al XIX-lea.
Ambasadorul Marii Britanii în România a profitat astăzi de vizita la Constanța pentru a face un popas și la elevii Școlii Cambridge – unitate de învățământ privată, cu predare în limba engleză.
„A fost minunat să pot vizita Cambridge School of Constanta și să pot cunoaște elevi entuziaști și implicați, de toate vârstele, începând de la cei din primul an de grădiniță până la cei care sunt gata să pornească în carierele lor universitare, cu toții bucurându-se de frumusețea limbii engleze. Le urez succes pe mai departe profesorilor și elevilor din această școală! ”, a spus ambasadorul Paul Brummell.
Un material realizat de Silvia PASCALE