Delta Dunării – Proprietarii de ambarcațiuni de dimensiuni mari, nemulțumiți de proiectul ARBDD de reducere a limitei de cai putere
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 19 septembrie 2017, 19:28
Administrația Rezervației Biosferei Deltei Dunării vrea să modifice regulile privind accesul și circulația navelor și ambarcațiunilor pe canalele și lacurile interioare din perimetrul Rezervației Biosferei Delta Dunării. De fapt este vorba de limitarea puterii motoarelor ambarcațiunilor. Guvernatorul Deltei, Mălin-Matei Mușatescu a spus că a primit reclamații de la turiști și pescari răsturnați din barcă din cauza valurilor.
„Dacă ar fi să-i numărăm, cei nemulțumiți de acest trafic sunt mult mai mulți decât cei care vor ca acest trafic să le aducă profit… până la urmă e vorba de profitul personal al unor oameni care au investit în niște bărci cu niște puteri. Vreau să mai clarificăm un punct: nu este vorba de interzicere acces, pentru că, de exemplu, îmi atrăgea atenția cineva că la Mila 23 a văzut o barcă cu două motoare de 200cp instalate pe barcă; asta înseamnă o putere instalată de 400cp. Cine investește într-o barcă de genul ăsta și nu este deloc ieftin, își permite să investească și într-un motor auxiliar, mai mic, cu care să poată plimba turiștii în zonele în care puterea motorului lor este restricționată“, a precizat Guvernatorul Deltei Dunării.
Investitor în Deltă, dar și specialist în service-ul ambarcațiunilor cu motor, Marian Machedon a precizat că nu puterea motorului este vinovată pentru valurile mari.
„Nu puterea motorului este proporțională cu mărimea și intensitatea valurilor produse. O barcă dotată cu un motor de 15 – 20 de cai putere, care merge cu o viteză redusă (și aici mă refer și la 15km/h), dar care are un corp de natură să dizloce foarte multă apă poate produce un val destul de mare, care să afecteze pe cineva care merge cu caiacul. Nu se rezolvă această problemă prin limitarea strict legată de puterea motorului“
– Și dumnevoastră ce ați propune? Ce ar fi util?
„Nu știm de fapt ARBDD (n.r. Administrația Rezervației Biosferei Deltei Dunării) ce probleme vrea să rezolve sau ce problemă prin emiterea acestui ordin. Să ne explice întâi ce au avut la baza emiterii acestei propuneri, și abia atunci putem discuta civilizat și argumentat“
Daniel Ilușcă, președintele Patronatului Turismului din Delta Dunării este de părere că actul normativ va limita accesul pentru anumite tipuri de ambarcațiuni de strictă necesitate pentru turism.
„Acest act normativ va interzice accesul tuturor navelor în Delta Dunării, că vorbim de turism. Va interzice accesul pontoanelor plutitoare, hotelurilor plutitoare. Va interzice transportul de marfă cu gabare în Delta Dunării că doar pe apă se face accesul“.
Soluția tehnică vine tot de la specialistul în întreținerea ambarcațiunilor Marian Machedon.
„Un ponton plutitor poate fi tractat pentru că ele în marea majoritate sau aproape toate nu sunt autopropulsate, ele sunt tractate de către un remorcher, iar aceste remorchere pot să aibă motorizare sub 100 CP și atunci nu intră sub incidența restricțiilor.“
Și totuși care ar fi soluția pentru ca nici mediul, dar nici economia să nu sufere. În momentul în care se limitează accesul, administrația ar trebui să vină cu un plan B pentru investitori, este de părere Marian Machedon.
„De acord că trebuie să existe o reglementare a accesului și nu toată lumea să intre cu orice fel de barcă oriunde. Însă trebuie să fie toată lumea conștientă că și relația dintre caii putere și dimensiunea bărcii duce la o autocenzurare din partea proprietarilor bărcii pentru că nu poți cu o barcă de 300 CP să intri oriunde din cauza adâncimii apei. Eu gândesc un pic altfel problema asta. Ar trebui gândit un sistem integrat care să mulțumească pe toată lumea. De exemplu: trebuie să pui o restricție până la un anumit tip de putere sau o anume dimensiune de barcă nu trebuie să ai acces decât până într-un anumit punct anume din deltă. Dar mai departe, acel proprietare de barcă mare cu motor mare trebuie să-și lase barca la un ponton amenajat, păzit, iar de acolo să poată să închirieze o barcă mai mică, la rame sau cu motor electric cu care să se poată deplasa mai departe și să viziteze lacuri sau colonii de păsări sau să poată să facă un pescuit la știucă din caiac. Chestiunea asta acum nu există, deci doar se pun niște restricții și cu asta gata, nu se gândește o chestiune integrată care totuși să încurajeze turismul, nu să-l omoare.“
Propunerea pentru modificarea legii se află în dezbatere publică, iar până pe data de 18 octombrie, persoanele interesate pot trimite eventualele observații pe e-mailul instituției.
Un material realizat de Monica CRUCEANU – COMȘA