AUDIO – COTAR critică inițiativa privind modificarea legii transportului public local
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 19 septembrie 2017, 16:27
Firmele private se tem că își vor pierde clienții de pe rutele din interiorul județului dacă se va naționaliza transportul așa cum se intenționează prin modificarea cadrului legal. Confederația Transportatorilor Rutieri se arată împotriva acestei schimbări care va anula și standardele de calitate în licitațiile pentru atribuirea rutelor.
Legea 92, cea care reglementează transportul va fi modificată. Cea mai importantă schimbare va fi „naționalizarea transportului“, așa cum s-a exprimat vicepreședintele COTAR, Gabriel Oțet. Acesta a spus, în exclusivitate pentru postul nostru de radio, că prin modificarea legii autobuzele regiilor de transport locale sau județene vor putea circula pe rutele intrajudețene în regim subvenționat.
„Consiliul Județean sau Consiliul Local ca să-și cumpere mașini să facă acest tip de transport nu face altceva decât să ne trimită pe noi acasă. Pentru că eu neavând subvenție pot să mă întrețin, să plătesc salarii, să plătesc dări la stat și tot ce mai am de plătit?! Din ce să trăiesc dacă nu am încasări?! Că vine transportul liniei de la Primărie sau de la Consiliul Județean și îl transportă pe acel om cu un leu, iar eu ca să pot supraviețui îl transport cu 5 lei“, spune Gabriel Oțet.
O altă modificare importantă a cadrului legislativ mai prevede atribuirea traseelor în funcție de prețul cel mai mic, a mai spus reprezentantul transportatorilor.
„Până acum au prevăzut atribuiri pe competitivitate. România are cel mai nou parc pentru transportul de persoane. Pentru că noi din 3 în 3 ani inițial și acum din 6 în 6 ani ca să putem face transport de persoane pe traseul respectiv am fost nevoiți să ne cumpărăm mașini noi. Mașina nouă însemnând siguranța călătorului și confortul călătorului. În legea 92 pe care vor să o modifice, avem și răspunsul de la ei în care ni se spune «Nu primează anul de fabricație al mașinii, va prima prețul»“, explică vicepreședintele COTAR.
Motivul ar fi ca să poată intra pe piață și alți transportatori, dar există riscul de a umple șoselele cu mașini de la fier vechi, a mai afirmat Gabriel Oțet, vicepreședintele COTAR.
„Păi așa și eu cu 20.000 de euro mă duc în Germania, mi-am cumpărat 10 autobuze și m-am făcut transportator azi! Dar are cineva garanția că eu pot să duc acel contract pentru 6 ani?! Că mașinile vechi de 10 ani pot transporta timp de 6 ani în condiții de siguranță, calitate și confort pentru cetățean?!“, trage un semnal de alarmă reprezentantul COTAR.
Modificările actului normativ în cauză ar urma să se aplice din 2019. Reprezentanții Regiei Autonome de Transport în Comun Constanța au precizat că până în prezent, nu dețin informații despre acest subiect.
Un material realizat de Monica CRUCEANU-COMȘA