AUDIO/CJPC Constanța: Ce trebuie să avem în vedere când facem cumpărături online
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 15 martie 2017, 18:37
Anul trecut, consumatorii români au făcut plăți de 1,8 miliarde de euro (aproximativ 5 milioane de euro în fiecare zi) pentru cumpărături prin Internet, cu aproape 30% mai mult decât în 2015, când s-au înregistrat 1,4 miliarde de euro. Doar de Black Friday (noiembrie 2016) românii au cumpărat produse în valoare de aproximativ 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată de Black Friday 2015, au anunțat reprezentanții Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) la un simpozion desfășurat, astăzi, cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor.
O creștere considerabilă a cunoscut și intrarea pe piață a dispozitivelor mobile de tip smartphone, de la 50% în 2015, la 70% în 2016 care a facilitat accesul consumatorilor la internet.
Astfel, magazinele online din România au înregistrat creșteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului. Achizițiile făcute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumpărăturilor online. Explozia comerțului online și evoluția pieței presupun procese de adaptare continuă a legislației, precum și îmbunătățirea sistemului de primire și instrumentare a reclamațiilor.
La nivelul CJPC Constanța, în 2016 din totalul de 4195 de reclamații formulate, 8% vizau aspecte referitoare la comerțul online.
În primele două luni ale anului 2017 s-au înregistrat 545 de reclamații din care 9% se referă la comerțul online, a precizat Rodica Mocanu, purtătorul de cuvânt al CJPC Constanța.
Spre deosebire de comerțul tradițional, cumpărăturile pe internet au alte capcane și ar trebui să fim atenți la anumite aspecte cum ar fi, spre exemplu, identitatea operatorului economic cu care realizăm tranzacția, ne sfătuiește Cristina Rusu, comisar la CJPC Constanța.
Este foarte impotant că dacă tranzacția a fost făcută între persoane fizice și au apărut probleme, Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor nu are competențe, iar singura cale de soluționare a conflictului este în instanță.
Un material de Monica COMȘA