Atenție! Noi reguli privind circulaţia bicicletelor pe drumurile publice
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 22 ianuarie 2017, 07:17
Regulile privind circulaţia bicicletelor pe drumurile publice s-a schimbat de ieri, odată cu intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 965/2016.
Una dintre noile reglementări se referă la sistemele de avertizare sonoră. Astfel, bicicliștii care circulă pe drumurile publice vor putea să-și instaleze pe bicicletă inclusiv sisteme de avertizare sonoră pentru mașini. În regulamentul iniţial, era interzisă echiparea şi folosirea pe biciclete a sistemelor de avertizare sonoră specifice autovehiculelor.
O altă regulă nouă se referă la condiţiile în care bicicleta trebuie echipată cu lumini şi dispozitiv fluorescent-reflectorizant. Bicicleta nu va mai trebui echipată, în față, cu lumina albă/galbenă, iar în spate, cu cea de culoare roșie și cu dispozitivul fluorescent-reflectorizant decât pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, potrivit HG nr. 965/2016.
Hotărârea de Guvern aduce şi o noutate privind transportul pe bicicletă al copiilor. Vor putea fi transportați copiii mai mici de șapte ani, dar doar de către un adult și în condițiile în care bicicleta este prevăzută (din fabrică) cu un suport special sau dacă are un dispozitiv omologat pentru transportul celor mici. În prezent, bicicliștii pot transporta copiii sub șapte ani numai dacă vehiculul are montat în față un suport special sau dacă este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane, însă nu se face nicio referire la ce vârstă ar trebui să aibă biciclistul, explică avocatnet.ro.
Explicaţii în Nota de fundamentare pentru introducerea noilor reglementări: „Se propune: ca echiparea bicicletei cu elemente sau dispozitive care să asigure vizibilitatea acesteia în trafic, în special pe timp de noapte, să nu se limiteze doar la cele „de culoare portocalie fixate pe spițele roților”. În acest sens, prin reformularea art.14 lit. e), se ține seama de faptul că anumite biciclete pot fi echipate cu anvelope sau jante care asigură realizarea scopului urmărit, fără a mai fi necesară montarea unor elemente suplimentare pe spițe. De asemenea, se elimină teza a II-a de la art.14 lit.c), având în vedere imprecizia sintagmei „specifice autovehiculelor” [atunci când se referă la interdicția dotării cu sisteme de avertizare sonoră], dar și construcția defectuoasă din perspectiva normelor de tehnică legislativă (se instituie o interdicție în cadrul unei enumerări);mersul în echilibru (cu bicicleta) și turbulențele provocate de trecerea unui autovehicul impun un reper la depășirea bicicliștilor, astfel încât conducătorii auto fără experiență să poată traduce sintagma „o distanță laterală suficientă” într-un ordin de mărime ușor de înțeles; în acest sens, se propune ca la art. 118 să se instituie o normă de recomandare, privind depășirea bicicliștilor la o distanță laterală de minim 1,5m;Totodată, se propune stabilirea unei reguli adecvate în privința portului îmbrăcăminții cu elemente fluorescent-reflectorizante; având în vedere că se menține în continuare obligația ca bicicleta să fie dotată cu elemente care să-i asigure vizibilitatea în trafic, o astfel de obligație se justifică „în interiorul localităților în care nu funcționează iluminatul public” (în general, este vorba de localitățile rurale) și „în afara localităților”.
De asemenea, excepția de la interdicția privind transportul altor persoane pe bicicletă necesită o reformulare, în sensul că o astfel de posibilitate trebuie să opereze doar atunci când bicicleta este manevrată de un adult; pe de altă parte, apariția unor dispozitive omologate, destinate transportului copiilor pe bicicletă, necesită o adaptare a reglementării”.