Doriți să fiți antreprenor? De acum este mult mai simplu!
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 17 ianuarie 2017, 14:22
Începând cu data de 16 ianurie 2017, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 182/2016 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, se modifică modul de înregistrare şi de funcţionare a persoanelor fizice autorizate (PFA), întreprinderilor individuale (II) şi întreprinderilor familiale (IF).
Prevederile legii se aplică pentru accesul la activităţile economice din economia națională, astfel cum sunt prevăzute de codul CAEN, prin înregistrarea în registrul comerțului și autorizarea funcționării. Excepție de la lege fac profesiile liberale reglementate și profesiile pentru care, prin lege, sunt instituite anumite restricții de desfăşurare ori alte interdicții, precum și acele activități interzise expres prin lege pentru libera iniţiativă.
Persoanele fizice pot desfăşura activităţi economice, după cum urmează:
– individual şi independent, ca persoane fizice autorizate;
– ca întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale;
– ca membri ai unei întreprinderi familiale.
Pot desfăşura activităţi economice ca PFA şi ÎI persoanele fizice care au capacitate deplină de exercițiu, cu excepția membrilor întreprinderii familiale ce nu au calitatea de reprezentant (aceștia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 16 ani); nu au săvârşit fapte care se înscriu în cazierul fiscal și au un sediu profesional declarat.
Cererea de înregistrare se depune la Registrul Comerţului de pe lângă tribunalul din judeţul în care solicitantul îşi stabileşte sediul profesional şi va fi însoţită de următoarele documente:
– declarația pe propria răspundere olografă privind îndeplinirea condițiilor legale pentru desfășurarea activităților ca persoană fizică autorizată/ întreprindere individuală/ întreprindere familială.
– documentul de identitate sau paşaport – fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul;
– documentul care atestă drepturile de folosinţă asupra sediului profesional/punct de lucru, precum: contract de închiriere, comodat, certificat de moştenitor, contract vânzare-cumpărare, declaraţie de luare în spaţiu, etc. – copie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul ( conform prevederilor Legii nr. 182/2016, dacă la sediul profesional, imobil cu destinație de locuință, nu se desfașoară nicio activitate economică, persoana fizică titulară a PFA, titularul întreprinderii individuale sau membrul întreprinderii familiale care are dreptul de folosință asupra imobilului, depune o declarație pe propria raspundere, sub semnătură privată, prin care atestă faptul că la sediul profesional nu desfășoară activitate economică, în acest caz nefiind necesare formalitățile prevăzute de art. 42 din legea nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu modificările și completările ulterioare.)
– declaraţie pe proprie răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii.
– fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi speciale;
– fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experienţa profesională.
Termenul de eliberare a certificatului de înregistrare este de 3 zile lucrătoare, calculat de la data
înregistrării cererii, sau după caz, de la data completării cererii cu documentele solicitate.
În scopul exercitării activității pentru care a fost autorizat, PFA sau poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanți ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activități economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit.
Soţia/Soţul titularului întreprinderii individuale/persoanei fizice autorizate se poate asigura în sistemul public de pensii pe bază de contract de asigurare socială, în sistemul asigurărilor pentru şomaj, prin încheierea unui contract de asigurare de şomaj în condiţiile legislației în vigoare privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, precum şi în sistemul asigurărilor de sănătate.
Una dintre principalele modificări ale cadrului legislativ vizează numărul de angajaţi, a precizat directorul Oficiului Registrului Comerţului Constanţa, Luiza Mardare.
“PFA poate desfăşura activităţile pentru care este autorizată singură sau împreună cu cel mult 3 persoane angajate de aceasta, în calitate de angajator cu contract individual de muncă încheiat şi înregistrat în condiţiile legii”.
“Întreprinderea individuală poate angaja cel mult 8 salariaţi, terţe persoane, cu contract individual de muncă încheiat şi înregistrat în condiţiile legii şi poate stabili relaţii contractuale, în condiţiile legii (…)”.
Legea menționează și numărul activităţilor pe care PFA/II le pot avea în obiectul de activitate, astfel: “PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN”, în timp ce “întreprinderea individuală poate avea în obiectul de activitate cel mult 10 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN”.
De asemenea, actul normativ cuprinde un articol nou referitor la studenţii care sunt scutiţi de la plata taxelor pentru operaţiunile de înregistrare şi autorizare a unui PFA sau a unei întreprinderi individuale prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, precum şi de la plata tarifelor pentru serviciile de asistenţă prestate de aceste oficii. Studenții trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: să urmeze cursurile unei instituții de învățământ superior acreditate în România; să fie cel puțin în anul II de studiu și să fi promovat, integral, la data solicitării, toate cerințele programei de învățământ prevăzute de senatul instituției; să nu fi împlinit vărsta de 30 ani. Actul deveditor al îndeplinirii condițiilor trebuie emis de instituția de învățământ superior acreditată ale cărei cursuri le urmează.
În termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a Legii, persoanele fizice autorizate şi întreprinderile individuale al căror număr de activităţi incluse în obiectul de activitate este mai mare decât cel prevăzut mai sus, trebuie să solicite oficiului registrului comerţului competent modificarea în mod corespunzător a menţiunilor din registrul comerţului referitoare la obiectul de activitate. Dat fiind că se menține posibilitatea ca o persoană înregistrată ca PFA să ceară schimbarea statutului juridic dobândit și autorizarea ca întreprinzător titular al unei întreprinderi individuale, PFA poate opta pentru modificarea formei de organizare.
Modificarea mențiunilor referitoare la obiectul de activitate și emiterea noilor certificate de înregistrare se realizează de oficiul registrului comerțului, cu titlu gratuit, pe baza cererii depuse.
Sancțiunea pentru neîndeplinirea obligației de modificare a obiectului de activitate este radierea din oficiu din registrul comerțului, cu publicarea, 30 de zile înainte de împlinirea termenului, a listei cu persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale care nu și-au îndeplinit această obligație pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului și la sediul fiecărui oficiu al registrului comerțului, urmată de radierea din oficiu a acestora, în termen de 60 de zile.