22 de ani de la cea mai mare tragedie din istoria Portului CONSTANȚA
Publicat de , 4 ianuarie 2017, 10:26
Pe 4 ianuarie 1995, două nave încărcate cu combustibili s-au scufundat în portul Constanţa din cauza unei furtuni puternice. Nu a existat niciun supravieţuior. Toţi cei 54 de marinari aflaţi la bordul vaselor şi-au pierdut viaţa.
Tragedia din seara de 4 ianuarie 1995 a fost provocată de un cumul de factori. Marea Neagră era agitată de o furtună neobişnuit de puternică, cu valuri de peste zece metri înălţime. În aceste condiţii, în jurul orei 20.00, post-controlul din portul Constanţa a recepţionat semnale S.O.S venite de pe cargoul „You Xiu”, aflat sub pavilion Honk Kong, şi de pe cargoul „Paris”, aflat sub pavilion maltez. În mod inexplicabil, cele două vase ignoraseră semnalele repetate privind condiţiile meteo extreme şi indicaţia de a lua drum de capă.
„În momentul în care Căpitănia a dat avizul de furtună în rada exterioară se găseau 16 nave. Majoritatea au luat drum de capă, singurele rămase în zona portului au fost doar cele două nave”, scria ziarul „Adevărul” la o zi după tragedie. Ca urmare a chemărilor disperate de ajutor care veneau de pe cele două nave, autorităţile române au intrat în alertă, dar au fost incapabile să-i ajute pe cei 54 de marinari. S-a intervenit cu nava „Viteazul” şi cu remorcherul „Hercules”, două ambarcaţiuni vechi de peste 30 de ani.
Toţi cei 54 de marinari, dintre care 27 de chinezi, 23 de filipinezi, trei greci şi un bulgar şi-au pierdut viaţa. Autorităţile române au recuperat doar 17 cadavre, majoritatea ajunse singure la mal în zilele următoare.
„Această catastrofă a arătat că suntem nişte handicapaţi în materie de salvare marină”, declara în ziarul „Adevărul” Constantin Onaca, directorul companiei de scafandri „Onacva”. Alexandru Dima, directorul Grupului de Salvare şi Intervenţie Navală Constanţa, cerea ajutorul guvernului: „Sperăm ca măcar acum guvernul să ne aloce fondurile solicitate pentru dotarea fără de care nu se poate spune că suntem echipaţi modern în caz de catastrofe”.