UPDATE – Nava aflată în derivă aseară în Marea Neagră A AJUNS în Portul Constanța
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 30 decembrie 2016, 08:39 / actualizat: 30 decembrie 2016, 11:43
Cargo-ul Basel Express sub pavilion Panama, care aseară a intrat în derivă după ce ar fi suferit o defecțiune la motoare, urmează să ajungă în următoarele ore în Portul Constanța, fiind tractată de un remorcher al GSP.
Informațiile privind motivul pentru care nava sub pavilion panamez a intrat în derivă sunt incerte și contradictorii. În timp ce surse din ARSVOM susțin că a fost vorba despre o defecțiune a motoarelor, reprezentanți ai Căpităniei Portuare Constanța spun că nava ar fi rămas fără combustibil. Cargo-ul ar fi trebuit să ajungă în port pentru alimentare, însă din cauză că manevrele în în toate porturile maritime sunt suspendate, nava nu a mai reușit să intre să ia combustibil.
UPDATE 1
Echipajul navei de salvare GSP King, navă multifuncțională de tip offshore a reușit noaptea trecută, în jurul orei 03:30, să remorcheze cargoul panamez Basel Express, aflat în derivă de peste 12 ore la sud de portul Constanța, pe o furtună de gradul 8 Bf, cu vânt din nord de peste 120 km/oră și amplitudinea valului de 12 m înălțime, potrivit Căpităniei Zonale Constanța, citată de Agerpres.
Directorul adjunct al Căpităniei Zonale Constanța, Laurențiu Zanfir, a declarat pentru agenția națională de presă că după două manevre eșuate de remorcare a cargoului Basel Express, încărcat cu porumb, ce rămăsese fără capacitate de propulsie și generare a energiei electrice (blackout), comandantul remorcherului GSP King, a reușit, printr-un procedeu specific și cu o tehnologie de dragaj subacvatic denumită chain-chasser, să agațe ancora navei în derivă, ce grapa pe fundul mării și să remorcheze nava în siguranță către port.
„Toată aprecierea pentru profesionalismul comandantului Eduard Troian, de pe GSP King, care pe o furtună cumplită, cu valuri de 12 m înălțime și vânt de 120 km/oră, la o distanță de doar 1,7 mile maritime (cca 2 km) de țărm, travers de Eforie Sud, s-a ambiționat să ducă la bun sfârșit această operațiune riscantă, de salvare, în cadrul căreia chiar remorcherul salvator lua benzi de către 35-40 grade, înclinându-se periculos pe bordul de sub vânt. Altfel, nu erau mari șanse de salvare a navei și echipajului, în acele condiții meteo și cu situația de la bord, în care nava nu putea fi guvernată sau pusă în mișcare”, a precizat Laurențiu Zanfir, citat de Agerpres.
UPDATE 2
Nava Basel Express a ajuns în rada interioară a Portului Constanța și înaintează cu o viteză de 1,5 noduri. Potrivit adjunctului directorului Căpităniei Zonale Constanța, Laurențiu Zanfir, în câteva ore cargo-ul se va afla într-una din danele Portului Constanța. Din informațiile obținute până acum, echipajul este în siguranță, unica incertitudine fiind legată, în continuare, de natura defecțiunii care a lăsat nava în blackout. Potrivit primelor date, a fost vorba despre o problemă legată de alimentarea cu combustibil.
UPDATE 3
Cargo-ul Basel Express a acostat la cheu, astăzi, în jurul orei 12:00.