ROVINIETA: Două seturi de tarife diferite pentru aceleași categorii de vehicule!
Publicat de , 8 decembrie 2016, 16:21
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, atrage atenția că în Anexa 1, a Legii nr. 221 din 17 noiembrie 2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România s-au strecurat erori care vor afecta aplicarea corectă a tarifelor.
Astfel, în textul de Lege există două tipuri de vehicule de transport persoane prevăzute atât la categoria C pct. b), categoria D pct. b), cat si la categoriile G si H. Practic, pentru aceste două tipuri de vehicule sunt prevăzute două niveluri diferite ale tarifelor astfel că legea este inaplicabilă pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri și cel mult 23 de locuri, precum și pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 23 locuri.
De asemenea, la categoria E masa totală maximă autorizată – MTMA – a fost exprimată „12,01” în loc de „12,0 t”.
UNTRR, consideră că aceste inadvertențe apărute în cuprinsul Legii nr. 221 nu sunt simple erori, ele fiind urmarea și a dezinteresului guvernanților de a rezolva corespunzător și la timp alinierea legislației românești la cea din Uniunea Europeană.
UNTRR reamintește că Directiva CE 2011/76/UE a fost aprobată în anul 2011 iar termenul final de transpunere în legislația națională a fost 16 octombrie 2013. România a fost informată de către Comisia Europeană (COM) despre depășirea termenului de 16 octombrie 2013 pentru transpunerea prevederilor Directivei 2011/76/UE, iar ulterior COM a deschis cauza cu nr. 2013/0426, faza pre contencioasă – punerea în întârziere și a mai acordat României un nou termen până la sfârșitul lunii noiembrie 2014. Nici acest termen nu a fost respectat.
În luna februarie 2016, Comisia Europeană a solicitat României să îndeplinească toate cerințele Directivei 2011/76/UE privind aplicarea taxelor rutiere în termen de 2 luni, în caz contrar, Comisia poate decide să sesizeze Curtea de Justiție a UE cu privire la acest caz.
În temeiul directivei 2011/76/UE, statele membre trebuie să stabilească sau să modifice definițiile relevante (de exemplu ‘taxa de trecere’, ‘taxa de utilizare a infrastructurii’) și să se asigure că taxele de utilizare sunt proporționale și că veniturile realizate prin încasarea lor sunt utilizate pentru recuperarea costurilor infrastructurii.
Având în vedere că aceste erori vor crea confuzii și interpretări, dar mai ales vor face inoperantă aplicarea Legii 221, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Ministerului Transporturilor sa facă demersurile necesare pentru clarificarea situatiei, astfel încât începând cu data de 20 ianuarie 2017 să fie posibilă aplicarea corectă a tarifului rovinietei.