AUDIO/Interviu cu VICTOR ALISTAR: „Să nu luăm pe nemestecate mesajele candidaților”
Publicat de , 25 noiembrie 2016, 09:41
Să nu luăm pe nemestecate șabloane, mesaje, sloganuri pentru că noi votăm pentru confortul nostru în următorii 4 ani. Sfaturi de la Victor Alistar
Directorul Transparency International România, Victor Alistar prezent, ieri, la Summitul de Integritate pentru prosperitate din Constanța a declarat că mass-media din România se confrună cu mari probleme legate de corectitudine și de transparență. Cu toate acestea, putem vorbi și despre excepții.
Noi avem, în România, mass-media pluralistă, cei care țin cu stânga sau cu dreapta, foarte puțin avem mass-media obiectivă, în domeniul radio, cu excepția câtorva posturi mici și a postului public de Radio, greu putem spune la nivelul televiziunilor, este aproape vizibil că avem o medie a pluralistă. Au fost niste derapaje, dar nu foarte mari, nu foarte grave, ca în alte campanii, derapaje de discurs și derapaje de misiune a partidelor politice. Să nu vă imaginați că ori presa, ori ONG-urile sunt mai bune decât societatea în sine, că noi, cetățenii, suntem mai buni sau mai răi decât politicienii, per ansamblu, sunt niște vicii de societate și astea țin de atitudine, de integritate, țin de valori, și țin de faptul că îți asumi un antreprenoriat social, iți asumi să schimbi lucrurile, nu poți să aștepți să se îmbunătățească de undeva.
Totodată, Victor Alistat a mai subliniat că în România nu există noțiunea de politicieni noi și politicieni vechi.
Este un subiect foarte, foarte fals, pentru că vedem politicieni vechi la partide noi, cum vedem, de pildă, la partidele mari, că au peste 60 la sută din persoanele aflate pe locuri eligibile, oameni noi pe listă. Este, iarăși o chestiune care trebuie citită cu atenție. Ne trebuie foarte multă inteligență, atenție, analiză mai profundă și trebuie să evităm complet subiectivitatea în ceea ce privește urmărirea acestei campanii elctorale, să evităm complet șabloanele.
În ceea ce privește integritatea sau lipsa de integritate a pardidelor politice, a mass- media, a ONG-urilor sau a oricăror alte profesii, Victor Alistar aduce lămuriri.
Putem să vorbim despre lipsă de integritate la partidele politice așa cum putem vorbi despre lipsă de integritate la orice altă profesie. Putem, de asemenea să vorbim despre lipsă de integritate și in sectorul public și în cel privat, de nerespectarea legii și în sectorul public și în cel privat. NU cred că a pune o etichetă colectivă este soluția. Cred că până la urmă ce trebuie făcut este să creăm un tip de presiune legitimă și constructivă ca starea de lucru să se schimbe. Dacă intrăm într-un conflic de genul -Ei sunt răi și noi suntem buni, nu facem altceva decât să nu recunoaștem problema în care ne aflăm, și este o problemă de societate.
În cadrul aceluiași interviu acordat pentru Radio Constanța, Victor Alistar a vorbit despre rolul esențial pe care mass- media și ONG-urile îl au în societate, dar și despre derapajele acestora.
În principiu rolul mass-media, cât și cel al ONG-urilor este acela de a informa, de a educa, de a reprezenta o contrapunere la puterea de stat la putetrea companiilor. Este aproape limpede că avem o medie a mass media pluralistă, la fel și cu ONG urile. Unele dintre ele își asumă o poziție de atac sau de apărare a unor grupuri din mediul politic fără a păstra o balanță. Este adevărat că atât stânga, cât și dreapta politicii românești au ONG urile lor prietene. Sunt câteva organizații care își păstrează acest echilibru. Organizațiile nonguvernamentale mari, în domeniul Afacerilor Interne, în domeniul Democrației ar trebui să trebui să se detașeze complet de mesajele partizane și să se apropie de problemele oamenilor obișnuiși și să vadă în ce fel, prin puterea de influentă pe care o au să îmbunătatească acele priorități.
Trebuie să înțelegem un lucru, organizațiile non-guvernamentales pot fi performante, atâta vreme cât societatea civilă le susține, inclusiv prin contribuții, a mai completat Victor Alistar.
Spre exemplu, sunt acele programe legate de finanțarea de la public. În România noi nu obișnuim să facem finanțarea de la public decât pentru cazurile sociale, pentru elemente de caritate, cele care înduioșează, dar în niciun caz pentru acțiunile care sunt menite să corecteze societatea. Ei bine, cred că societatea trebuie să investească. Si un leu donație este un simbol al implicării.
Summitul de Integritate pentru Prosperitate din Constanța a fost organizat de Transparency Internațional România, Clubul Rotary și Griffiths School Management. Invitații au dezbătut teme precum Integritatea în mass media, o necesitate pentru stabilitate, Etica Afaceruilor – realitate sau utopie, Integritatea în Leadearship, Soluții de antreprenoriat de social și mobilizare pentru integritate si prosperitate, precum și Integritatea ca fundament al prosperității țărilor dezvoltate.
Un interviu realizat de Silvia Pascale