Reacții după Gala HOP: Interviu cu directorul artistic Miklos Bacs
Publicat de , 10 septembrie 2016, 16:40
Profesorul și actorul Miklos Bacs vorbește, într-un interviu acordat AGERPRES, despre plusurile și minusurile primei ediții a Galei Tânărului Actor – HOP pe care a condus-o în calitate de director artistic.
El povestește că la ediția din acest an și-a dorit să-i determine pe tinerii actori să fie preocupați de profesionalizare și să pună pe planul secund obținerea din această participare a unor premii sau a unui job.
Miklos Bacs spune că unul dintre regretele sale este că nu a reușit să faciliteze o întrevedere între tinerii actori și numele mari din regia teatrului românesc, dar își propune să reușească acest lucru anul viitor.
AGERPRES: Domnule Miklos Bacs, ne aflăm la finalul primei ediții a Galei HOP pe care ați condus-o. Din punctul dumneavoastră de vedere, cum a ieșit această gală față de ce v-ați propus?
Miklos Bacs: Cu plusuri și minusuri, evident. În ceea ce privește plusurile, cred că am reușit să implementez direcția pe care mi-aș dori-o în următorii trei ani și care să aibă ca punct central profesionalismul. Deci, este o schimbare care pune accentul de pe partea spectaculoasă a galei pe partea profesională. Asta presupune și un mare risc, pentru că partea de laborator a meseriei noastre este mai puțin cunoscută de spectatori iar cei care au venit până acum la acest eveniment erau obișnuiți să vadă niște momente de spectacol.
Simt că, cel puțin, acest lucru s-a pornit, că ne-a oferit acum o imagine reală a tinerei generații de actori, de unde se poate începe o discuție, din toate punctele de vedere, iar pentru ei a însemnat o focalizare pe problemele lor actoricești, mai degrabă, decât pe cele sociale. Credința mea este că momentul când profesional ajungi să faci performanță, tot restul problemelor, inclusiv cea socială, se rezolvă. Acesta ar fi plusul.
AGERPRES: Partea negativă?
Miklos Bacs: Am încercat să construiesc un program foarte încărcat, în care cred și acum, și care la un moment dat devine obositor pentru ei. Asta câteodată și-a pus amprenta pe activitatea lor din cadrul celor două secțiuni. Aceasta arată încă o dată că suntem departe de ceea ce s-ar numi un profesionalism și un training continuu. E normal ca în momentul în care nu ai această pregătire fizică și psihică, ce necesită un efort imens, să apară hopuri, să faci febră musculară, să-i spunem așa. Asta a fost, în opinia mea, partea negativă.
Ar mai fi, totuși, un mare minus. De fapt, ar fi primul dintre minusuri, și anume că împotriva credinței mele și dorinței mele de a facilita o întrevedere între ei și numele mari din regia teatrului românesc, din păcate acest deziderat nu l-am putut îndeplini în totalitate. Asta a fost și din cauza perioadei în care se desfășoară gala. Este deja o perioadă de începere a activității în noua stagiune. Toți regizorii de teatru și film pe care i-am contactat au deja proiecte în derulare și efectiv timpul nu le-a permis să vină la Costinești. Asta, poate, ne dă de gândit pentru anul viitor să încercăm să facilităm totuși această întâlnire, pe care eu o consider vitală pentru ei. În fond, primul contact care ne profesionalizează pe noi ca actori este contactul cu regizorul, iar acești mari regizori, după cum știm, nu predau la școli. Deci, nu există nicăieri o platformă unde experiența lor, profesionalismul lor, laboratorul lor intern să poată fi dat mai departe tinerei generații. De aceea consider că această întâlnire dintre tinerii actori și regizorii consacrați ar fi foarte benefică.
Tot la minusuri, dar este unul de care știam de la bun început, aș considera și faptul că, dacă păstrăm atâtea scopuri pentru gală: vizibilitatea, profesionalizarea, concursul, inclusiv un spectacol de final, atunci această perioadă de trei zile de preselecție și patru de gală este evident insuficient. Eu consider că ar trebui introdusă o perioadă de atelier între proba de preselecție și gala în sine.
AGERPRES: Pentru că sunt convins că la dumneavoastră vin primele reacții atât din partea concurenților, cât și din cea a invitaților, a spectatorilor avizați, ați primit până acum vreun feedback?
Miklos Bacs: Trebuie să recunosc că încă nu am primit niciun fel de feedback, dar nici eu nu prea am avut timp să culeg informațiile. Se pot, însă, simți în atmosferă unele lucruri și atmosfera nu mi se pare una foarte veselă, dar mi se pare intensă și care te pune pe gânduri. Scopul meu acesta a și fost. Ca să poți să faci performanță, trebuie să fii profesionist.
AGERPRES: Ediția din acest an a Galei HOP a venit cu mai multe noutăți…
Miklos Bacs: Pe partea de organizare am reușit să introducem foarte multe elemente noi care profesionalizează puțin gala și care o prezintă într-o altă imagine, cum ar fi o sală de teatru nouă — care, în opinia mea, era absolut necesară, spațiul în care se desfășura până acum gala fiind total neadecvat scopului de a face atelier, de a face laborator teatral—, am reușit să facem un site al Galei HOP care ne-a oferit alte posibilități, crescând, în primul rând, imens vizibilitatea galei și, automat, vizibilitatea concurenților. Acest site va fi nu numai o arhivare a edițiilor galelor HOP, dar va aduna și informațiile într-un singur punct și poate să devină și o „armă” de a le face publicitate tinerilor colegi. De asemenea, am creat și un mic proiect care se intitulează „Agenția HOP”, în care se pot regăsi toate mapele profesionale ale celor care au participat la gală, cu imaginile concurenților, cu voice demo-uri, absolut orice ar fi necesar pentru un casting, care se poate face oricând de acum încolo.
O altă inovație a fost revista „Thespis” prin care am încercat o apropiere între tinerii teatrologi și actori, pentru că este evident că, dacă vrem să mutăm lucrurile înainte, avem nevoie și de ochiul teoretic al celui din afară și de practician. Sincer cred că avem nevoie de critică performantă și profesionistă exact așa cum și actorul, la rândul lui, trebuie să fie profesionist și să facă performanță.
Al treilea lucru pe care am reușit să-l facem este transmisiunea în direct, prin livestream, prin care am încercat să oferim o deschidere pe care spațiul actual ne-o permite. Acestea ar fi plusurile pe partea de organizare.
AGERPRES: Următoarea întrebare aș vrea să o adresez profesorului Miklos Bacs. Cum vi s-a părut că s-au prezentat concurenții selectați în finala galei din acest an? Mulți au venit direct din școală.
Miklos Bacs: Exact, din școală și cu ideea că preselecția este de fapt numai o sortare a abilităților, talentului, harului lor și că, de fapt, produsul pe care-l prezintă la preselecție este un work in progress care se va definitiva și se va închega în perioada dintre preselecție și gală. Asta, eu, personal, mi-aș dori să fie puțin altfel, având în vedere că este o gală de actori profesioniști, nu una de studenți.
Au fost, de asemenea, foarte mulți tineri care, spre disperarea mea, deși harul și talentul lor îi recomanda pentru gală, nu au putut să treacă de preselecții. Ei trebuie să înțeleagă că ceea ce fac este totuși o profesie, o meserie, în care harul, intuiția și spontaneitatea sunt foarte importante. Dar, totodată, trebuie să înțeleagă că nu putem trăi numai din acest har, pentru că el este nesigur. Câteodată apare, ca și inspirația, altă dată nu apare, iar tu fiind profesionist trebuie să produci unele opere de artă — îndrăznesc să spun asta — la oră fixă. Nu îți poți permite luxul așteptării unei inspirații. Deci, partea de metodă a meseriei de actor, esența meseriei de actor, despre ce este vorba în actorie, este foarte importantă și asta este pentru ei, din păcate, puțin în ceață. Scopul meu pentru următorii trei ani este să lucrez cu tinerii la partea de metodologie, de structură, de tehnică, de cunoaștere a meseriei, lucruri unde se pot face foarte multe schimbări.
AGERPRES: Tema ediției din acest an a galei a fost „Ne-bun pentru această lume”, un omagiu adus lui William Shakespeare. Au știut concurenții să răspundă acestei teme?
Miklos Bacs: Recunosc că în momentul în care am ales tema galei am folosit această aniversare a lui William Shakespeare mai mult ca un pretext, decât ca o realitate. Așa cum spuneam, eu încerc să trec atenția pe metodologie-profesionalism. Asta înseamnă că de fapt nu este vorba neapărat de o adâncire a operei shakespeariene, ceea ce ar fi trebuit, dar este foarte dificil pentru oricine. Prin valoarea sa, el devine o ustensilă și un fond de lucru de neprețuit pe care tu, în schimb, trebuie să-ți practici meseria. De asta spuneam că l-am folosit mai mult ca un pretext. Dar sunt convins că și el ar fi acceptat această idee, el însuși fiind actor.
În gală, eu am încercat să trec puțin atenția pe proces, și nu pe lucrul finit, încercând să folosesc festivalul ca o platformă, ca un context, ca un loc în care să putem discuta problemele actoricești. Nu trebuie să uităm că este singurul festival de acest gen, aș îndrăzni să spun, chiar și din Europa. Nu prea mai sunt festivaluri care să-ți permită să fii focalizat pe problematica meseriei tale de actor și cred că asta este o mare oportunitate pe care n-ar trebui să o scăpăm.
AGERPRES: Putem considera aceste trei zile de concurs o imagine clară a tinerei generații de actori? Îi putem lua pe cei 29 de participanți ca pe un reper sau ne putem gândi că în numărul mare de absolvenți din fiecare an pot exista foarte mulți tineri talentați, dar care nu sunt atrași de ideea de a participa la un asemenea concurs?
Miklos Bacs: Așa este. Cred că în momentul în care avem acest deziderat de performanță și concursul devine în sine o posibilitate de a te dezvolta, de a-ți pune întrebări vizavi de meserie, poate o să devină mai atractiv. Sau dimpotrivă, poate că o să fugim și mai tare de el fiindcă ne este frică să ne uităm în oglindă și să recunoaștem câteodată lipsa noastră de profesionalism.
Cred că un adevărat profesionist are nevoie de aceste perioade și de aceste spații în care să se poată duce spre a-și discuta problemele și mi-aș dori ca Gala HOP să devină acest lucru. Atunci poate că nu va mai fi atât de important faptul că mă duc la gală ca să iau un job, ceea ce este câteodată ușor nerealist, ci mă duc la gală pentru că eu doresc să fac un pas înainte spre performanță. Eu aș muta puțin atenția pe profesionalizare și atunci nu ar conta dacă cei care vin au sau nu au un job, dacă sunt în plenitudinea carierei și au foarte multe contracte sau nu, ci te interesează doar propria ta meserie.
Acum, în formula pe care am imaginat-o, avem ambele direcții — avem latura spectaculară prin momentul individual, care realmente vorbește despre lucrare, despre un lucru finit, și avem latura cealaltă, de laborator, de căutări, care nu vorbește despre obiect, ci vorbește despre un anumit proces și despre întrebările pe care ar trebui, în mod firesc, un actor să și le pună. Întrebări concrete, nu povești aburitoare, la care ne pricepem cu toții ca actori, evident.
AGERPRES: Este această gală o trambulină pentru tineri actori?
Miklos Bacs: Evident. În momentul în care devine un spațiu al valorii și al profesionalismului, evident piața se va întoarce spre ei. În opinia mea, nu piața va hotărî valoarea, ci invers, valoarea va atrage piața. Piața se orientează totdeauna spre un câștig, totdeauna spre o performanță, pentru că știe că din această performanță poate să câștige. Deci, punctul de schimbare nu poate să fie să aștepți să vină domnii directori și piața spre tine, ci, dimpotrivă, întâi trebuie să te focalizezi pe tine, să începi să produci o valoare și în secunda următoare, sunt convins, că vor veni șanse și, de ce nu, o deschidere internațională sau o deschidere spre film. Dar pentru asta este nevoie de un efort susținut și de ajustări structurale ale galei pentru că la dimensiunile ei de acum nu permit toate acestea.
AGERPRES: Cu siguranță pentru anul viitor vor exista și alte schimbări. Acum, la cald, ce modificări vă gândiți să aduceți pentru ediția viitoare, având în vedere că la anul va fi și o ediție aniversară, a XX-a?
Miklos Bacs: În primul rând, acest atelier de o săptămână care va avea loc între preselecție și gala propriu-zisă și care se va desfășura undeva într-o locație retrasă. La acest atelier vor participa numai cei care au fost selectați alături de mentorul galei respective. Acesta nu ar trebui să fiu eu, ar fi foarte bine să găsim și să câștigăm personalități mari care să își asume la fiecare ediție misiunea de mentor. Eu am deja niște planuri, dar evident că ele trebuie să se și concretizeze. Structura nu cred că ar mai trebui modificată, trebuie găsită poate o mutare a perioadei prin care să înlesnim accesul colegilor care lucrează la momentul actual. Desigur vor mai fi și mici modificări în interiorul structurii, dar cred că acum, ca idee, pentru un mandat de trei ani, lucrurile sunt trasate. Trebuie să fim și puțin realiști, nu toate lucrurile se pot face, dar dacă sămânța este plantată, dacă există un imbold și este perceput ca atare, atunci sunt șanse ca lucrurile să se împlinească așa cum mi-am propus eu.
Sursa – AGERPRES