O dispută Guvern – transportatori ar putea cauza golirea magazinelor sau scumpiri importante
Publicat de Bogdan Comșa, 26 iulie 2016, 17:49
Transportatorii solicită guvernului îngheţarea tarifelor la RCA timp de șase sau nouă luni, interval în care se vor purta negocieri pentru normalizarea prețurilor la polițele auto obligatorii.
Asociaţiile transportatorilor locali le cer autorităților să intervină asupra preţurilor pentru asigurările auto obligatorii (RCA) în sensul îngheţării acestora la valorile medii calculate de ASF pentru luna iunie a acestui an.
Astfel, la categoria autoutilitare/autocamioane, pentru toate vehiculele cu masa totală maximă de până la 3,5 tone, indiferent de clasa de bonus–malus, ar urma să se plătească o primă de 1.117 lei pe 12 luni, pentru vehiculele între 3,5 tone şi 7,5 tone ar urma să se achite o primă de 1.966 lei pentru un an, pentru cele între 7,5 tone şi 16 tone se va plăti un tarif RCA de 2.207 lei pe an, iar pentru vehiculele cu masă de peste 16 tone, tariful RCA va fi de 8.489 lei pentru un an.
Constantin Isac, președintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, ne-a declarat că asiguratorii au mărit tarifele RCA din primăvară și până în prezent de 4-5 ori.
El ne-a mai spus că explicația acestor creșteri este dispariția de pe piață a companiilor care practicau tarife mici, ale căror portofolii au fost preluate de alți asiguratori.
Deși își asigură profituri de 100%, potrivit calculelor Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri, acești asiguratori susțin că au avut și pierderi, cauzate de preluarea portofoliilor dezavantajoase de la companiile falimentare.
Agenții economici nu pot să adauge costul cu RCA în prețul transportului de mărfuri sau persoane, pentru că acest lucru ar duce la scumpiri generalizate, a mai spus Constantin Isac:
”Înghețarea tarifelor este absolut necesară din cauza faptului că tarifele au escaladat la niveluri insuportabile. Din primăvara anului trecut până acum, aceste tarife au crescut de 4 sau de 5 ori, ceea ce este un cost cu asigurarea RCA foarte mare. Nici un transportator nu poate să includă aceste costuri în tarife. Dacă s-ar întâmpla lucrul acesta, atunci prețul produselor la raft ar trebui să crească destul de mult”.
Nemulțumirea transportatorilor ar putea genera oricând proteste în Dobrogea ca cele organizate în restul țării, unde coloane de TIR-uri au blocat traficul.
Un astfel de scenariu aplicat în portul Constanța, unde se transportă mărfuri containerizate cu vehicule de capacitate mare, ar însemna să nu se mai poată aproviziona magazinele, iar mărfurile perisabile s-ar deprecia.
De asemenea, ar fi afectate transportul de persoane și cel public.