Agenţii de turism membre ANAT, în vizorul Consiliului Concurenţei
Publicat de Adrian Băncilă, 18 aprilie 2016, 16:50 / actualizat: 18 aprilie 2016, 19:18
Într-un comunicat de presă, reprezentanții ANAT spun că „patronatul ANAT, împreună cu membrii pe care-i reprezintă, își declară întreaga disponibilitate pentru a clarifica aspectele verificate de către Consiliul Concurenței și de a aduce lămuriri suplimentare cu privire la specificul activității agențiilor de turism turoperatoare și detailiste în România, Uniunea Europeană și în afara granițelor Uniunii Europene
- În plus, față de aspectele analizate, ne preocupă și alte aspecte menite să ducă la instituirea în România a unei piețe a agențiilor de turism cu adevărat eficientă și concurențială, aptă să asigure consumatorilor servicii calitative într-o manieră durabilă.
- De asemenea, în urma acestei verificări, ne dorim să identificăm împreună soluții de reducere a numărului de falimente de agenții de turism, acest aspect fiind în beneficiul consumatorilor de produse turistice din România, consumatori în sprijinul cărora acționează, în principal, și Consiliul Concurenței
- În acest sens, sperăm ca în urma controlului, Patronatul ANAT să identifice, împreună cu Consiliul Concurenței și celelalte instituții responsabile ale statului, modelul optim de criterii necesare înființării și funcționării unei agenții de turism, precum și modelul necesar de asigurare integrală a banilor achitați de clienți pentru serviciile de călătorie comandate, pentru protejarea intereselor turiștilor consumatori dar și pentru susținerea activității specifice a agențiilor de turism corect plătitoare de taxe și impozite în România
- Asociația Națională a Agențiilor de Turism și membrii săi au acționat mereu în spiritul unui mediu puternic concurențial și nu au participat niciodată la înțelegeri anticoncurențiale, verificarea demarată de către Consiliul Concurenței oferindu-ne posibilitatea de a dovedi acest lucru.
ANAT este asociația patronală a agențiilor de turism din România, cărora le reprezintă interesele la nivel național, european și internațional. Asociația are ca membri activi circa 500 de agenții de turism, cele mai importante din țară, ce cumulează peste 85% din vânzările de pachete turistice și servicii de călătorie. Agențiile membre ANAT au împreună peste 5.000 de angajați și vânzări cumulate de aproximativ 1 miliard de euro.
Membrii asociați sunt birouri naționale sau regionale de promovare a turismului, companii aeriene și de transport, companii rent-a-car, hoteluri și restaurante, edituri, sisteme de rezervări, asigurători, prestatori de servicii medicale, fundații/asociații cu activitate în turism.“
––––
Consiliul Concurenței suspectează o întelegere între marii tour operatori, membri ai ANAT, de a interzice vânzătorilor mai mici să scadă discounturile acordate turiştilor.
Primele controale la mai multe agenţii au fost deja efectuate, iar dacă suspiciunile se vor adeveri firmele for fi amendate4.
Ce sancţiuni riscă agenţiile implicate ne spune preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
„Aceste companii mari s-au înțeles să interzică vânzătorilor mai mici să scadă prețurile sub un anumit nivel. Dacă aceste suspiciuni se vor dovedi corecte, ar reprezenta o încălcare a legii. Am efectuat săptămâna trecută inspecții la 12 companii, sedii din București, dar și din țară. Cele mai multe companii sunt membre ale ANAT. Dacă suspiciunile se vor dovedi corecte, legea permite aplicarea unor amenzi de până la 10% din cifra de afaceri pe anul anterior, iar pentru o înțelegere între companii concurente, ceea ce noi numim Cartel, sancțiunile se apropie de limita maximă“, a declarat pentru Radio Constanța președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.