80 la sută din şampoanele pentru bebeluşi pot provoca alergii
Publicat de , 26 ianuarie 2016, 14:25
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România lansează campania naţională de informare şi conştientizare a consumatorilor intitulată „S.O.S – produsele cosmetice şi de îngrijire personală”.
Alegerea unui produs cosmetic sau de îngrijire personală nu mai este un lucru atât de uşor de făcut, datorită multitudinii de ingrediente de natură chimică folosite la fabricarea acestor produse, dar şi aspectelor ce ţin de etichetare, coroborate şi cu unele lipsuri de natură legislativă.
În perioada 10 ianuarie – 15 ianuarie 2016 au fost achiziţionate din marile structuri comerciale 55 tipuri de şampoane pentru bebeluşi şi copii, în vederea analizării etichetei acestora din punctul de vedere al ingredientelor şi al corectitudinii informaţiilor şi menţiunilor. Din punct de vedere al ţării de origine a producătorului, situaţia se prezintă astfel: Germania (24%), Italia (18%), Franţa (16%), Turcia (13%), Spania (9%), Fabricat în UE (6%), Polonia (4%), Bulgaria, Israel, Grecia, Marea Britanie şi Suedia cu câte 2% fiecare.
Totodată, 16% dintre şampoanele analizate NU sunt recomandate de către producători pentru a fi folosite pentru copii sub 3 ani, iar 13% dintre produsele analizate sunt pentru îngrijirea bebeluşilor.
Analiza nivelului de toxicitate a ingredientelor a fost realizată de către o echipă de experţi coordonată de conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedintele APC România. Atât medicii pediatri, cât şi unii producători, prin menţiunile afişate pe ambalaj, nu recomandă ca acest tip de produs să aibă în compoziţie următoarele substanţe: alcool, parabeni, ftalaţi, fenoxietanol, propilen glicol, glicerină, polietilen glicol, coloranţi sintetici, alergeni, săpun, parfum, sulfaţi, alcali, sodium Laureth Sulfate (SLES), Sodium Lauryl Sulfate (SLS), Polipropilen Glicol (PPG), ulei de parafină, arome sintetice, materii prime derivate din uleiuri minerale, silicon, dioxan.
Analizând declaraţiile ţi pictogramele de pe ambalajele produselor au reieşit următoarele:
Numai 45% dintre produsele analizate au formula fără lacrimi;
Numai 38% dintre produsele analizate NU au parabeni;
Numai 25% dintre produsele analizate NU au în compoziţie coloranţi sintetici;
Numai 22% dintre produsele analizate au un PH neutru;
Numai 20% dintre produsele analizate sunt hipoalergenice;
Numai 15% dintre produsele analizate NU au săpun;
Numai 13% dintre produsele analizate NU au SLES;
Numai 11% dintre produsele analizate NU au alcool;
Numai 5% dintre produsele analizate NU au PEG -uri;
Numai 5% dintre produsele analizate NU au sulfaţi;
Numai 5% dintre produsele analizate NU au alcali;
Numai 4% dintre produsele analizate NU au ftalaţi;
Numai 4% dintre produsele analizate NU au materii prime derivate din uleiuri minerale;
Numai 2% dintre produsele analizate NU au PPG;
Numai 2% dintre produsele analizate NU au ulei de parafină;
Numai 2% dintre produsele analizate sunt testate pentru nichel, crom şi cobalt;
Numai 2% dintre produsele analizate NU au arome sintetice;
Numai 2% dintre produsele analizate NU au parfum;
Numai 2% dintre produsele analizate NU au silicon;
Numai 2% dintre produsele analizate NU au dioxan;
Numai 2% dintre produsele analizate NU au fenoxietalon;
Numai la 53% dintre produsele analizate se menţionează expres termenul de valabilitate, în timp ce la 46% dintre produsele analizate există doar o pictogramă care nu este înţeleasă de către consumatori şi care transmite timpul de folosire a şamponului după deschiderea flaconului.
Termenul de valabilitate (data durabilităţii minimale) este primul aspect pe care trebuie să-l verificăm înainte de a cumpăra un produs cosmetic. Acest termen poate fi indicat în două moduri. Pentru produsele cu o data a durabilităţii mai mică de 30 de luni, se indică prin inscripţionarea zilei (dacă este cazul), lunii şi anului până la care produsul îşi păstrează calităţile, dacă se respectă cerinţele de păstrare.
Pentru produsele cu o durabilitate mai mare de 30 de luni, data până la care pot fi utilizate se exprimă prin inscripţionarea unei cutii deschise alături de o cifră şi litera M, indicând numărul de luni de valabilitate din momentul deschiderii produsului.