Noi pete de combustibil în Marea Neagră, după naufragiul petrolierelor rusești din decembrie
Autoritățile de mediu monitorizează situația din zona litoralului românesc.
Publicat de Adina Sîrbu, 26 ianuarie 2025, 11:14
Noi pete de combustibil au fost descoperite duminică în Marea Neagră, în apropiere de coasta regiunii ruse Krasnodar, precum şi în peninsula anexată Crimeea, ca urmare a naufragiului a două petroliere ruseşti pe 15 decembrie anul trecut, transmite EFE, citând autorităţile ruse.
„Pe teritoriul Krasnodar, Republica Crimeea şi oraşul Sevastopol, specialiştii patrulează constant zona de coastă. În 17 zone de lucru cu o lungime de 63,5 km au fost înregistrate emisii locale de produse petroliere şi se lucrează la eliminarea acestora”, se arată în nota oficială, citată de agenţia Interfax.
Potrivit autorităţilor ruse, până în prezent din zonele afectate au fost colectate 75 de tone de sol contaminat cu combustibil.
Rusia a recunoscut săptămâna aceasta că eliminarea consecinţelor scurgerii ar putea dura ani de zile. „Nicio persoană responsabilă nu poate spune astăzi când va fi finalizată soluţionarea acelui accident. Nu se ştie. Eventual, Doamne fereşte, va dura ani de zile”, a declarat reprezentantul special al preşedintelui rus pentru probleme de protecţia naturii, ecologie şi transport, Serghei Ivanov.
Anterior, pe 10 ianuarie, autorităţile ruse au anunţat detectarea unei noi scurgeri de păcură dintr-unul din cele două petroliere naufragiate și care au provocat o contaminare extinsă cu păcură în Marea Neagră pe coasta Rusiei şi pe cea a peninsulei Crimeea.
„O scurgere de produse petroliere a fost detectată în spatele petrolierului Volganeft-239”, a anunţat serviciul din regiunea rusă Krasnodar care gestionează criza. Într-o înregistrare video care însoţeşte anunţul poate fi observat petrolierul eşuat de-a lungul ţărmului şi înclinat într-o parte, iar în apă se vede păcură.
Noua pată de păcură descoperită acum pe mare se întinde pe o suprafaţă de circa 2.800 de metri pătraţi. Autorităţile ruse susţin că această pată a fost îngrădită cu bariere flotante şi urmează să fie eliminată cu absorbanţi biologici, iar la faţa locului au fost deplasate cinci nave pentru operaţiune.
Reamintim, petrolierele Volgoneft 212 şi Volgoneft 239, ambele construite în urmă cu mai bine de 50 de ani pentru navigaţia fluvială şi adaptate ulterior pentru navigaţia pe mare, care transportau 9.200 de tone de păcură, au naufragiat în timpul unei furtuni în apropierea Strâmtorii Kerci ce leagă Marea Neagră de Marea Azov. Primul s-a rupt în două la aproximativ 7- 8 kilometri de coastă, iar cel de-al doilea a plutit câteva ore şi în cele din urmă a eşuat la aproximativ 80 de metri de coastă în Krasnodar, una din cele mai vizitate regiuni de către turiştii ruşi.
Aproximativ 2.400 de tone de produse petroliere deversându-se în mare și producând un adevărat dezastru ecologic pe coasta Mării Azov, în Ucraina, soldat cu mii de păsări și delfini morți.
În contextul episodului de poluare din Strâmtoarea Kerci, marți, 21 ianuarie, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a participat la prima campanie de monitorizare a Mării Negre din acest an.
Monitorizarea are loc în 15 secțiuni transversale și în 27 de puncte de prelevare la diverse adâncimi, dintre care 18 sunt situate la adâncimi mai mari de 5 metri.
Secțiunile de monitorizare stabilite de specialiștii de la Apele Române din Constanța și Tulcea sunt: corpurile de apă costiere, de la linia țărmului până la o milă marină între Periboina și Vama Veche; corpul de apă tranzitoriu marin Chilia – Periboina; apele teritoriale, până la 12 mile marine. Cea mai nordică stațiune este Golful Musura – Bara Sulina, iar cea mai sudică – Vama Veche. Probele sunt colectate cu Nava Marina I aparținând Apelor Române Dobrogea-Litoral (ABADL), iar analiza este realizată conform standardelor internaționale.
Chiar dacă riscul ca unda de poluare să ajungă până pe litoralul românesc este foarte mic, ministrul Mircea Fechet a cerut încă de la începutul acestui an o monitorizare mai intensă a situației.
Prezent la Constanța, ministrul a declarat că există îngrijorări exprimate de specialiștii ucraineni că unda de poluare ar putea ajunge la Odesa. În plus, măsurile de decontaminare sunt insuficiente, a declarat ministrul într-o conferință de presă.
Astfel, pentru a elimina orice risc, oficialul le-a cerut specialiștilor de la Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral și de la Institutul de Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore Antipa” din Constanța ca determinarea hidrocarburilor din apa Mării Negre să se efectueze cu o intensitate mai mare, pentru a observa orice modificare care ar impune cât mai repede luarea unor decizii.
Sursă: Agerpres