SCJU Constanța: Care este modalitatea legală de obținere a informațiilor despre starea pacienților
Protejarea intimității și demnității pacienților, prioritate morală și legală pentru conducerea unității sanitare.
Publicat de Adina Sîrbu, 14 ianuarie 2025, 20:35
Conducerea Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța a transmis un set de recomandări pentru aparținătorii care solicită informații despre bolnavii internați.
„Știm cât este de important să fiți informați despre starea de sănătate a celor dragi. Totuși, respectarea intimității pacienților este o prioritate atât morală, cât și legală pentru noi”, transmit reprezentanții SCJU Constanța.
Într-un comunicat de presă, aceștia aduc la cunoștința celor interesați principalele prevederi legale în materia drepturilor pacienților și a Protecției Datelor, transpuse în procedurile interne ale unității medicale, dar și pașii concreți de urmat pentru a afla informații despre starea bolnavilor internați.
Conform Legii 46/2003 privind drepturile pacientului:
- Art. 10 (Legea 46/2003): Rudele și prietenii pot fi informați despre evoluția investigațiilor, diagnosticul sau tratamentul doar cu acordul pacientului.
- Art. 21: Toate informațiile privind starea pacientului, diagnosticul, tratamentul și datele personale sunt confidențiale chiar și după decesul pacientului.
- Art. 22: Informațiile medicale pot fi dezvăluite doar dacă pacientul își dă consimțământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
Conform Regulamentului General privind Protecția Datelor (RGPD):
- Art. 9: Datele medicale sunt considerate date personale sensibile;
- Prelucrarea lor este permisă doar cu consimțământ explicit al persoanei vizate sau pentru a proteja interesul vital al acesteia.
- Este interzisă transmiterea informațiilor despre sănătatea unui pacient către alte persoane fără o bază legală clară.
În acest sens, reprezentanții SCJU reamintesc faptul că NU puteți obține informații despre starea pacientului, nici telefonic, și nici personal, indiferent de gradul de rudenie, decât dacă dețineți codul unic transmis prin sms la internare, în baza consimțământului pacientului de a vă desemna ca aparținător (codul unic al pacientului internat este reglementat prin Ordinul MS nr. 3670/2022)
Cum să procedați pentru a fi cât mai bine informați, când vine vorba despre starea de sănătate a celor dragi:
- Dacă sunteți aparținător, veniți personal la spital, în timpul programului de vizită și discutați direct cu medicul curant sau medicul de gardă.
- Aveți în vedere faptul că personalul medical nu este abilitat să ofere detalii la telefon sau altor persoane care nu sunt desemnate explicit de către pacient, conform legii.
- Asigurați-vă, în calitate de aparținător, că datele de contact transmise sunt reale și corecte. Acestea sunt necesare pentru emiterea SMS-ului care conține codul unic.
Aceste măsuri nu sunt menite să creeze deficultăți, ci să protejeze intimitatea și demnitatea pacienților noștri, așa cum o impune cadrul legal.
Înțelegem preocuparea dumneavoastră și apreciem dorința de a fi alături de cei dragi.
Respectarea acestor reguli reprezintă un angajament comun pentru siguranța și confidențialitatea pacienților, se arată în comunicatul SCJU.