Pianistul Gianluca Luisi, prezent la Constanța – “Mă consider, mai degrabă un muzician explorator, un ‘wanderer”, nu neapărat călător, cum s-ar descrie în cel mai strict sens al cuvântului”
Recitalul a avut loc în data de 19 noiembrie 2024, la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin”.
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 23 noiembrie 2024, 10:56
R: Gianluca Luisi, aveți un CV impresionant, suntem onorați să ne bucurăm de acest eveniment la Constanța!
G.L: Mulțumesc, și eu sunt onorat să am ocazia de a concerta în România, la Constanța, un oraș frumos, pentru prietenii de pretudindeni, pentru publicul constănțean!
R: Pentru început, dacă puteți răspunde pentru ascultătorii nostri: de ce ați ales muzica în viața dvs.?
G.L.: A fost o alegere pe care am făcut-o, ca marea majoritate a muzicienilor, încă din copilărie, pentru că imi făcea plăcere să cânt la pian. Și astăzi, la vârsta de 54 spre 55 de ani mă simt bine și mă bucur ca atunci când eram copil. Iubesc pianul și bineînțeles, muzica care a fost scrisă de-alungul epocilor de mari compozitori pentru acest instrument, o muzică de înalt nivel, de foarte bună calitate. De aceea, mă simt norocos, precum toți pianiștii consider, să avem posibilitatea de a interpreta și de a avea acces, prin intermediul unui vast repertoriu adresat instrumentului, la muzica unor mari compozitori.
R: Ați urcat pe multe scene ale lumii! Remarcam citind biografia artistică, aș putea construi o hartă a mapamondului din aceste locuri în care ați fost invitat să cântați, și nu ar rămâne multe zone în care nu ați ajuns să evoluați. Care a fost momentul artistic, concertul sau evenimentul care v-a rămas drag sufletului?
G.L: Cu siguranță, recitalul din Gala Laureaților de la Saarbrucken, Germania pentru transmisia radio, dar și prestația artistică din timpul concursului [n.n. Competiția Internațională pentru pian “J. S. Bach”, ed. a IV a, 2001]. Îmi amintesc foarte bine și astăzi pentru că publicul m-a primit foarte entuziast, l-am simțit foarte aproape de mine, bineînțeles și cu ocazia altor concerte, dar mai ales în cadrul recitalurilor și concertelor de anul trecut și din 2019, în turneele de concert pe care le-am realizat în China.
R. Cum percepeți lumea asiatică, din perspectiva artistului european care se dedică muzicii clasice?
G.L.: Am remarcat dorința lor de a asculta multă muzică clasică. Aici, în Europa, publicul este expus la diversitate muzicală, sunt multe genuri, poate cam multe din zona pop. În schimb în țările asiatice (China, Japonia, Coreea de Sud) se pare că atenția ascultătorilor este captată mult mai bine de către muzica clasică.
R: Preferați să interpretați muzica clasică pe scena de concert (muzică live), sau să înregistrați în studio?
G.L.: Vorbim despre două aspecte extrem de diferite. Pentru mine însă, și experiența de înregistrare din studio este una de tip live, nu agreez ideea ca produsul finit înregistrat să fie un colaj de fragmente foarte mici, ci o piesă muzicală redată în întregime. Bineînțeles, în situația în care există secțiuni care nu-mi place cum au ieșit, revin punctual, la acestea. Țin la conceptul de a transmite o viziune interpretativă în piesele muzicale din cadrul albumelor mele discografice. Când se produce un disc, există o limitare, totuși. Ca și interpret, cu trecerea timpului îți vin și alte idei în ceea ce privește maniera de interpretare muzicală și nu mai poți aduce schimbări.
R: Pentru că aveți și o susținută activitate pedagogică pianistică, am dori să aflăm de la dvs. câteva sfaturi. Ce recomandări ați face unui tânăr pianist -concertist aspirant?
G.L: În primul rând, să studieze și să aprofundeze ulterior, un repertoriu muzical amplu, diversificat, nu numai câteva lucrări. Apoi, să fie un tânăr doritor să-și dedice timp pentru a cunoaște și a înțelege mai multe despre viață, nu doar aspecte ce țin de ordin muzical. Să încerce să gasească echilibrul potrivit între activități, pentru a-și menține cât mai bine, energia corporală (o alimentație regulată, echilibrată, să-și întrețină starea de sănătate, să practice, pe cât posibil, puțină mișcare, sport). Pentru a avea o carieră muzicală interpretativă este esențial să fi în permanență, într-o stare fizică foarte bună, să fi în formă mereu. De asemenea, este foarte important să nu se ignore aspectele care țin de integrarea în societate, aspectul uman. Muzicianul nu trebuie să se izoleze, cum s-a întâmplat în perioada pandemică. Artistul are nevoie de a transmite și de a simți empatie. Muzica, precum viața, se experimentează, se trăiește alături de ceilalți.
R: Despre muzica românească, despre interpreții și compozitorii români cu care ați colaborat, pe care i-ați audiat, ce părere aveți? Care sunt aceștia?
G.L.: Primul muzician român cu care am intrat in contact, auditiv bineînțeles, pentru că am ascultat toate discurile sale, a fost pianistul Dinu Lipatti. Am ascultat de nenumărate ori interpretările pianistice ale lui Lipatti, îmi amintesc foarte bine primele sale discuri cu înregistrări ale Concertului pentru pian și orchestra de Robert Schumann, apoi cel compus de Edvard Grieg, aceste două magnifice lucrări instrumental- simfonice în la minor [n.n. tonalitate muzicală]. Bineînțeles, muzica lui George Enescu pentru pian, muzica de cameră cu alte instrumente, muzica sa simfonică. De asemenea, urmăresc cu interes tineri artiști români cu potential și perspectivă de a dezvolta în viitorul apropiat o carieră de pianist-concertist. Recent am invitat pentru a susține un concert cu orchestra într-un festival pe care il coordonez în Italia, pe o tânără pianistă cu origini românești, câștigătoare a Concursului Internațional de Pian “George Enescu” de la București, Daria Parkhomenko. Am și prieteni muzicieni italieni care dezvoltă o activitate artistică constantă pe scenele din România, de exemplu, Davide Crescenzi, dirijor la Opera Națională Română din București.
Din păcate, nu cunosc activitatea și creațiile altor compozitori români. Dar, atunci când intru în contact sau descopăr muzică nouă, pentru mine, sunt interesat să ascult. Cu certitudine, admir muzicalitatea înnăscută a poporului român, în special a muzicienilor români, mulți dotați cu o sensibilitate aparte.
R: Sunteți pentru prima dată în Romania pentru un recital, prima dată cu această ocazie, în Constanța! O experiență de care, sperăm noi, după recitalul dvs, să fiți încântat! Pentru finalul interviului nostru, este Gianluca Luisi un erou muzician călător?
G.L.: Eu mă consider, mai degrabă un muzician explorator, un ‘wanderer”, nu neapărat călător, cum s-ar descrie în cel mai strict sens al cuvântului. Sunt mereu în căutarea unor mesaje și modalități de redare interpretativă muzicală, dornic să descopăr tărâmuri noi de explorare, de a crea interpretări autentice , chiar și în maniera de a propune astăzi publicului evenimente și experimente muzicale inedite. De exemplu, alături de unul dintre studenții mei am recreat un eveniment istoric muzical, duelul artistic de virtuozitate care a avut loc în istorie, între doi compozitori pianiști din secolul al XVIII lea, la curtea împăraților hasburgi, la Viena, între W. A. Mozart (cu piese muzicale interpretate de mine) și Muzio Clementi (partenerul meu de scenă). A fost un spectacol- experiment foarte interesant, cu accente teatrale, care a plăcut mult publicului.
R: Sunteți mereu cu bagajul pregătit pentru a onora o altă scenă muzicală. Ce concerte/ proiecte artistice urmează după recitalul dvs, de la Constanța?
G.L.: Până la sfârșitul anului 2024 vor fi câteva recitaluri de pian, cu repertoriu divers, în Italia și câteva concerte de muzică de cameră. În luna decembrie, coordonez artistic un festival international, în care vom asculta câțiva tineri interpreți pianiști în lucrări instrumental -simpfonice alături de Orchestra Filarmonică delle Marche [FORM, Orchestra Filarmonica Marchigiana], una dintre cele șapte orchestre subvenționate de Statul Italian. Apoi voi activa în calitate de director artistic și organizator în cadrul Competiției Internaționale “Coppa dei Pianisti”, unde avem înscriși peste 90 de participanți la diverse categorii, de la cele de vârstă mică ,până la categorii dedicate profesioniștilor (juniori și seniori).
R: Un mesaj din partea dvs, pentru publicul pe care îl veți întâlni la recitalul de pian din Constanța?
G.L.: Un aspect foarte important ține de faptul că voi interpreta în acest recital unele dintre cele mai expresive pagini muzicale instrumentale. Muzica pe care o voi interpreta pe scenă este eminamente, una extrem de frumoasă. În consecință, consider că este o ocazie pentru public de a audia, pentru care merită să fie prezenți în număr cât mai mare. Eu, ca de fiecare dată, prin implicarea interpretativă pe scenă, voi fi în căutarea acelor mii de nuanțe, intenții muzicale pe care compozitorii, ca și artiști în perpetuă transformare, le imprimă creațiilor lor. De asemenea voi urmări implicarea mea emoțională în congruență cu ideile și inspirația, date artistice pe care ca și interpret muzician le percep cu fiecare zi, cu fiecare experiență, în mod diferit.
Redactor: Liliana Moldoveanu
Traducere: pianista Andreea Bratu