TULCEA: Colectarea deşeurilor, afectată inclusiv de problemele financiare ale primăriilor
Publicat de Doina Sirbu, 12 iunie 2024, 20:27
Colectarea deşeurilor din judeţul Tulcea ar putea fi sistată atât din vina firmei care desfăşoară această activitate, cât şi a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Deşeuri şi a primăriilor care se confruntă cu blocaje financiare.
Directorul executiv al ADI Deşeuri, Petre Ilie, a declarat, pentru AGERPRES, că din suma de circa 10 milioane de lei pe care colectorul de deşeuri o reclamă, circa 4 milioane de lei reprezintă debitul înregistrat de asociaţie, ca urmare a faptului că a primit cu întârziere documentele de la firma privată necesare încheierii de către ADI Deşeuri a contractelor cu organizaţiile pentru implementarea răspunderii extinse a producătorilor (OIREP).
„Vina e undeva partajată între ADI şi operatorul de colectare, în primul rând pentru că avem o întârziere de prezentare a documentaţiei privind compoziţia deşeurilor ne-au trimis documentaţii. (…) Sperăm ca în maximum o săptămână să avem încheiate contracte cu OIREP, iar prin aceste contracte să putem încasa inclusiv cheltuielile făcute pentru cantităţile colectate de la începutul anului”, a afirmat directorul executiv al ADI Deşeuri.
De asemenea, suma de circa 6 milioane de lei reprezintă facturile neplătite de autorităţile publice locale din judeţ, în contextul în care unele dintre ele se confruntă cu blocaje financiare.
„La nivelul foarte multor administraţii publice locale, există blocaje la nivelul cash-flow-ului şi din acest punct de vedere cred că vom mai fi o perioadă destul de lungă în această situaţie până când va mai creşte nivelul de trai, nivelul veniturilor populaţiei, pentru că nu trebuie să uităm că o parte din cheltuielile din sistem (Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor, SMID, n.red) sunt acoperite de către autorităţile publice locale. Nu absolut tot ceea ce înseamnă cheltuială în acest sistem este transferat prin taxă către populaţie”, a mai spus directorul executiv Ilie Petre.
El a apreciat Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) introdus anul acesta de autorităţile naţionale, dar a estimat apariţia unor noi probleme din cauza acestuia, în condiţiile în care indicatorii de management al deşeurilor nu au fost corelaţi corespunzător.
„Practic, azi când vorbim, au dispărut circa 30% din deşeurile reciclabile pe care le aveam, iar indicatorii operatorului au rămas aceiaşi. Pe de altă parte, nu avem nicio corelare între ceea ce pleacă din judeţ către SGR, astfel încât să asigurăm interdependenţa dintre cele două sisteme. Micşorarea cantităţilor înseamnă că la aceleaşi cheltuieli am venituri mai mici, transferate în taxe mai mari”, a precizat directorul executiv al ADI Deşeuri.
În opinia sa, în acest context, soluţiile ar fi colectarea deşeurilor reciclabile o dată la două săptămâni şi conştientizarea populaţiei cu privire la modul de colectare a gunoaielor.
La începutul acestei săptămâni, angajaţii operatorului de colectare a deşeurilor din judeţ au protestat, timp de o oră, nemulţumiţi din cauză că societatea privată riscă să nu le plătească salariile, pe fondul debitului de aproape 2 milioane de euro înregistrat de autorităţile locale şi ADI Deşeuri.
ADI Deşeuri este o entitate juridică formată din Consiliul Judeţean Tulcea şi primării cu scopul de a pune în practică proiectul Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor (SMID), finanţat de Uniunea Europeană, proiect care a avut ca obiectiv dezvoltarea unui sistem de gestionare a deşeurilor la standarde europene prin îmbunătăţirea serviciilor şi reducerea numărului de depozite neconforme din judeţ, potrivit practicilor şi politicilor europene.
OIREP-urile sunt constituite în conformitate cu legislaţia în vigoare şi, potrivit sursei citate, au acoperit până în prezent 50% din cheltuielile de colectare şi sortare a deşeurilor reciclabile, în baza unor contracte încheiate cu ADI Deşeuri.
Sursă: AGERPRES / Redactor online: Doina Sîrbu / Foto: unsplash.com