Ascultă Radio România Constanța Live

Curtea de Conturi: Portul Constanţa, performanţă sub potenţial; investiţiile, insuficiente pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii sale învechite

Curtea de Conturi: Portul Constanţa, performanţă sub potenţial; investiţiile, insuficiente pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii sale învechite

Publicat de Daniel Țăndăreanu, 8 mai 2024, 18:37

România nu a avut în perioada 2016 – 2022 o strategie coerentă de dezvoltare a transporturilor navale, iar activitatea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPM CT) nu s-a desfăşurat într-un mediu stabil şi pe baza unor indicatori cheie de performanţă, adaptaţi specificului activităţii, care să asigure folosirea eficientă a resurselor şi implementarea unui plan adecvat de dezvoltare pe termen lung a portului constănţean, relevă concluziile unei misiuni de audit realizată de Curtea de Conturi.

Potrivit raportului Curţii, auditul s-a desfăşurat în perioada 28 februarie 2023 – 8 decembrie 2023 la principalele instituţii ale statului cu atribuţii în domeniul administrării şi gestionării infrastructurii portuare, precum şi infrastructurii rutiere şi feroviare care asigură conexiunea Portului Constanţa cu regiunile deservite, respectiv Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPM CT), Compania Naţională de Căi Ferate ‘CFR’ (CN CFR) şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), şi a vizat intervalul ianuarie 2016 – decembrie 2022.

Conform concluziilor auditului, în perioada menţionată, România nu a avut o strategie coerentă de dezvoltare a transporturilor navale, care să asigure integrarea optimă a transportului naval cu alte moduri de transport. Demersurile întreprinse la nivelul României nu au fost eficace pentru dezvoltarea echilibrată a modurilor de transport şi pentru promovarea unor modalităţi de transport mai eficiente şi mai sustenabile.

‘Activitatea CNAPM CT nu s-a desfăşurat într-un mediu stabil şi pe baza unor indicatori cheie de performanţă, adaptaţi specificului activităţii, care să asigure folosirea eficientă a resurselor şi implementarea unei strategii adecvate de dezvoltare pe termen lung a Portului Constanţa. În perioada auditată au avut loc numeroase schimbări în managementul companiei. Conducerea Companiei a fost asigurată preponderent de administratori şi directori provizorii, ale căror contracte de mandat/administrare nu au cuprins obiective şi criterii de performanţă care să facă posibilă monitorizarea eficientă a performanţei managementului de către autoritatea publică tutelară’, spune Curtea de Conturi.

Demersurile CNAPM CT pentru atragerea unor fluxuri suplimentare de mărfuri au fost numai parţial eficace, comparativ cu alte porturi din regiune, se menţionează în sinteza raportului de audit. Din punct de vedere al cantităţii de marfă manipulată, în perioada auditată, Portul Constanţa şi-a îmbunătăţit poziţia în topul porturilor europene care transportă anual peste un milion de tone de mărfuri.

Cu toate acestea, România s-a situat sub media europeană din punct de vedere al cantităţii de marfă manipulată prin porturile maritime, deşi Portul Constanţa beneficiază de o poziţie geografică avantajoasă.

În ce priveşte traficul de containere, Portul Constanţa nu a reuşit să recâştige rolul de hub la Marea Neagră pentru mărfurile containerizate, deţinut anterior perioadei auditate. Spre deosebire de Portul Constanţa, unele porturi europene au raportat creşteri substanţiale în ce priveşte traficul de containere. În acest context, începând cu anul 2018, Portul Constanţa şi-a pierdut poziţia în topul primelor 20 de porturi europene clasificate în funcţie de volumul containerelor manipulate.

Din punct de vedere al tarifelor aplicate la navele maritime, auditorii susţin că Portul Constanţa este competitiv faţă de porturile concurente de la Marea Neagră, dar nu este competitiv faţă de cele de la Marea Adriatică. În acest context, în opinia echipei de audit, este necesară o analiză a politicii tarifare, precum şi a costurilor pe care se fundamentează valoarea tarifelor, în vederea creşterii atractivităţii şi competitivităţii portului, ca alternativă la rutele actuale de transport al mărfurilor.

‘Terminalul de pasageri al Portului Constanţa a fost subutilizat în perioada auditată. Comparativ cu alte porturi europene, numărul pasagerilor care au făcut escală în Portul Constanţa a fost nesemnificativ şi a scăzut faţă de anul 2016, cu impact negativ asupra rezultatelor din această activitate. Compania are în administrare terenuri nevalorificate prin închiriere, dar şi terenuri nesistematizate, neincluse în circuitul economic. Acestea constituie un potenţial major de dezvoltare a Portului Constanţa, care ar putea contribui semnificativ la creşterea veniturilor companiei şi la consolidarea rolului strategic al portului în regiune’, menţionează auditorii.

În perioada auditată, gradul de realizare a investiţiilor nu a atins un nivel care să conducă la modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii învechite a Portului Constanţa şi, implicit, la creşterea atractivităţii şi competitivităţii portului. Cu excepţia anului 2022, CNAPM CT nu şi-a îndeplinit obligaţia legală de a utiliza peste 50% din veniturile proprii obţinute din exploatarea infrastructurii portuare pentru întreţinerea, repararea, modernizarea şi dezvoltarea acesteia. De altfel, începând cu anul 2022, după declanşarea războiului din Ucraina, s-a înregistrat o creştere a traficului de mărfuri din Portul Constanţa, accentuându-se necesitatea modernizării căilor de comunicaţii rutiere existente în incinta portului şi dezvoltării de noi obiective rutiere, care să acopere necesarul de infrastructură rutieră (drumuri, pasaje, parcări etc.) pentru satisfacerea cererii de transport şi fluidizarea traficului de marfă.

Potrivit auditorilor, pentru a se asigura eficacitatea investiţiilor în Portul Constanţa, creşterea atractivităţii şi competitivităţii acestuia, sunt necesare investiţii suplimentare în reţeaua de drumuri, căi ferate şi căi navigabile interioare.

În acest context, Curtea de Conturi recomandă conducerii Portului Constanţa să întreprindă demersuri pentru creşterea cotei de piaţă a portului la nivel regional, îndeosebi pe segmentul mărfurilor containerizate, inclusiv pentru creşterea competitivităţii serviciilor oferite comparativ cu porturile regionale concurente. De asemenea, Curtea recomandă analizarea cauzelor care au dus la nerealizarea proiectelor de investiţii, precum şi luarea măsurilor necesare în vederea utilizării infrastructurii portuare în condiţii de eficienţă economică.

Sursa – Agerpres / redactor online – Daniel Țăndăreanu

AUDIO | S-au împlinit 63 de ani de la descoperirea „Tezaurului de sculpturi de la Tomis”
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 19:38

AUDIO | S-au împlinit 63 de ani de la descoperirea „Tezaurului de sculpturi de la Tomis”

Ziua de 1 Aprilie are o însemnătate aparte pentru Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța, pentru că în această zi a anului 1962...

AUDIO | S-au împlinit 63 de ani de la descoperirea „Tezaurului de sculpturi de la Tomis”
TULCEA: Peste 50% din lucrările de reabilitare a Spitalului Județean de Urgență sunt finalizate
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 17:38

TULCEA: Peste 50% din lucrările de reabilitare a Spitalului Județean de Urgență sunt finalizate

Spitalul Județean de Urgență Tulcea se află în plin proces de reabilitare, modernizare și extindere, lucrările fiind realizate în proporție...

TULCEA: Peste 50% din lucrările de reabilitare a Spitalului Județean de Urgență sunt finalizate
(FOTO) CONSTANȚA: Au apărut gropile pe bulevardele reabilitate din municipiu
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 17:30

(FOTO) CONSTANȚA: Au apărut gropile pe bulevardele reabilitate din municipiu

Pe bulevardele reabilitate din municipiul Constanța au apărut primele gropi. Lângă parcul de la Casa de Cultură, pe bulevardul Alexandru...

(FOTO) CONSTANȚA: Au apărut gropile pe bulevardele reabilitate din municipiu
AUDIO | Efectele expunerii copiilor la rețelele sociale asupra formării timpurii a personalității, tema emisiunii „Dialoguri la zi”
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 17:04

AUDIO | Efectele expunerii copiilor la rețelele sociale asupra formării timpurii a personalității, tema emisiunii „Dialoguri la zi”

Copiii încep să folosească rețelele sociale încă de la vârsta de 5 ani, iar cei mai mulți dintre ei stau aproximativ 6 ore în fața...

AUDIO | Efectele expunerii copiilor la rețelele sociale asupra formării timpurii a personalității, tema emisiunii „Dialoguri la zi”
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 17:01

Cupa Rotary la Tir – eveniment caritabil organizat de Clubul Rotary „Cetatea Tomis” Constanța

Clubul Rotary „Cetatea Tomis” vă invită să participați la Cupa Rotary la Tir, ediția a V-a, un eveniment sportiv caritabil ce va avea loc...

Cupa Rotary la Tir – eveniment caritabil organizat de Clubul Rotary „Cetatea Tomis” Constanța
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 16:43

CONSTANȚA: Se oprește apa pe mai multe străzi

Miercuri, 02 aprilie 2025, în intervalul orar 08.30 – 18.00, echipele RAJA vor sista furnizarea apei potabile pentru remedierea în regim de...

CONSTANȚA: Se oprește apa pe mai multe străzi
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 16:28

Prezidenţiale 2025 | Crin Antonescu, la Constanţa: România poate deveni un jucător energetic semnificativ în UE

Candidatul Alianţei „România Înainte” la prezidenţiale, Crin Antonescu, a subliniat marţi, la Constanţa, importanţa faptului că în...

Prezidenţiale 2025 | Crin Antonescu, la Constanţa: România poate deveni un jucător energetic semnificativ în UE
Ştiri marți, 1 aprilie 2025, 16:17

Victorie pentru Oțelul în meciul cu Gloria Buzău din Superligă

Oțelul Galați a câștigat în deplasare meciul de ieri, scor 2-0, cu Gloria Buzău, formație aflată pe ultimul loc în Superliga de fotbal....

Victorie pentru Oțelul în meciul cu Gloria Buzău din Superligă