AUDIO | Lucrătorii asiatici – o soluție la criza de personal din HoReCa?

Publicat de Adina Sîrbu, 17 martie 2024, 12:37
Confruntată cu o acută criză de personal, pentru industria ospitalității asiaticii rămân o opțiune. În ultimii ani, mai multe restaurante de pe litoral au angajat, atât în sezon, cât și în extrasezon, personal din afara României. Părerile sunt împărțite: unii consideră că amabilitatea asiaticilor este un bun argument pentru a-i integra în unitățile românești, alții sunt de părere că nu vorbim despre specialiști autentici și mai degrabă ar trebui încurajați conaționalii noștri să se perfecționeze în industria HoReCa.
Ștefan Oprea, managerul unui centru de formare și perfecționare a personalului care lucrează în industria HoReCa, spune că un bucătar venit dintr-o altă cultură nu va putea să dea gust unui preparat românesc:
Oamenii care vin pentru a înlocui bucătarii români și personalul românesc sunt foarte departe de calitatea gastronomiei românești. Ne punem întrebarea de ce nu avem și noi stele Michelin în România. Păi nu putem să avem cu srilankezi. Din păcate, patronii pun înainte beneficiul lor. Restaurantele trebuie să caute oameni, să califice echipa, să fie cu experiență și trebuie să pună totul în favoarea clientului. Nu putem să avem ospătărie cu un minim de engleză, Ei (asiaticii) sunt amabili, sunt zâmbăreți, dar nu înseamnă că putem să ne simțim și bine acasă, la noi, cu acești oameni. Eu consider că dacă acești patroni de restaurante și hoteluri aplică metoda de a pregăti personalul lor românesc, acești oameni o să câștige. Investiția în echipă revine în valoarea farfuriei și, din valoarea farfuriei, revine din nou în buzunarul patronului.
Pe de altă parte, Sebastian Puznava, patronul unui complex hotelier din stațiunea Mamaia, este de părere că aducerea de personal din țări asiatice pentru a lucra în industria ospitalității de la noi poate fi o soluție, chiar trecând peste barierele de limbă și necunoașterea particularităților bucătăriei și ospitalității românești:
Este în continuare o soluție aducerea forței de muncă din afara Uniunii Europene. Sunt oameni muncitori, sunt oameni calificați, dacă îi cauți și îi aduci, și muncesc fără niciun fel de problemă, la fel cum muncește și un român. Mulți dintre ei au început deja să vorbească și limba română, motiv pentru care suntem mulțumiți de serviciile dumnealor. Sunt aduși din Sri Lanka, din Nepal, sunt oameni zâmbitori, sunt oameni calzi și care își văd de treaba lor, dacă îi respecți și te comporți corect cu dumnealor. (…) Tot timpul există români care vor să muncească, sunt și tineri care vor să lucreze în HoReCa. Avem elevi de la școli profesionale care vin să se specializeze în ceea ce învață și ne dorim de fiecare dată ca muncitorii români să fie primii care fac parte din echipa noastră. Condițiile de muncă sunt aceleași, lucrează tot într-un restaurant, tot într-un hotel. Aceleași condiții de muncă le are și un român, le are și un străin. Nu e nicio diferență din acest punct de vedere. Salariile sunt competitive, nu există niciun impediment în a veni și a lucra în acest domeniu al ospitalității.
Interviul integral îl puteți ascula aici:
Redactor: Laurențiu Despina/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: Unsplash