Ce documente sunt necesare pentru întocmirea unui act de cadastru
Publicat de Doina Sirbu, 20 februarie 2024, 19:31
În cazul în care dorim să achiziționăm sau să vindem un imobil, ar trebui să fim la curent cu noutățile legislative din acest domeniu. Actul de cadastru este necesar în cazul în care efectuăm orice operațiune din acest sector de activitate.
De ce documente avem nevoie pentru întocmirea unui act de cadastru, am aflat de la Constantin Petcu, tehnician cadastrist.
Domnule Petcu, în ce constă efectiv activitatea cadastristului?
Constă în primul și în primul rând în identificarea imobilelor și măsurarea acestora. Deci noi trebuie să punem pe hârtie realitatea din teren la momentul efectuării măsurătorilor. Asta înseamnă cadastru. În baza lui se face intabularea, se deschide cartea funciară, dar noi cadastriștii, asta facem, identificăm imobilul, îl măsurăm și prezentăm pe hârtie realitatea de la fața locului.
Ce documente sunt necesare pentru întocmirea actelor de cadastru ale unui imobil?
În primul și în primul rând trebuie actul de proprietate, un certificat fiscal emis de primăria localități în care se află imobilul. Cadastrul nu se face la casă, asta trebuie să înțeleagă toată lumea. Cadastrul se face la un teren pe care există sau nu o casă. Deci actul de proprietate, certificatul fiscal și mai nou asigurarea obligatorie a locuinței. Astea sunt actele pe care trebuie să le aibă absolut oricine care dorește să facă cadastru, fie teren, fie casă, fie apartament.
Cât durează, din momentul în care sunt depuse actele la oficiul de cadastru, până la obținerea actului în sine?
Termenul normal este de 21 de zile lucrătoare. Nu se ia în calcul ziua depunerii. Se poate apela și la regim de urgență, unde termenul este de 7 zile lucrătoare, la fel fără a se lua în calcul ziua depunerii. Problema care apare este volumul foarte mare de lucrări pe care-l au cei de la oficiile de cadastru și nu doar din Constanța, din toată țara și din cauza asta apar întârzieri uneori de o lună-două față de termenul la care legal, lucrarea trebuia să fie soluționată.
Care sunt principalele probleme care apar atunci când un proprietar intenționează să facă acte de cadastru pe imobilul său?
Problemele apar în momentul în care proprietarul nu are toate actele necesare pentru cadastru. Sunt foarte multe feluri de documentații. Fiecare are nevoie de actele ei. Asta este problema cea mare care apare la noi, la cadastru.
Ce se întâmplă în situațiile în care oamenii nu au acte de proprietate și prezintă în acest sens celebrele chitanțe de mână?
În fața judecătorilor de la cartea funciară, acelea nu sunt valabile. În cazul ăsta trebuie ajuns în instanță și omul să-și dobândească dreptul de proprietate în baza unei sentințe. Este o procedură de durată, dar, fără ea nu se poate face nici cadastru și fără cadastru nu se poate deschide nici cartea funciară a imobilului.
Redactor: Nicu Ispas / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: pexels.com