Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, consideră necesară schimbarea legii privind alegerea membrilor Consiliului de Administrație al Portului Constanța
Publicat de Doina Sirbu, 16 februarie 2024, 15:58
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a criticat faptul că, în Portul Constanța, zeci de ani, multe societăți comerciale nu și-au plătit utilitățile și obligațiile contractuale către Administrația Portului, fapt ce a determinat deschiderea unor acțiuni în instanță în încercarea Administrației de a recupera prejudiciul.
“Cum e posibil să faci afaceri zeci de ani în port şi să nu-ți plătești nici măcar curentul şi tu eşti mare om de afaceri. Sunt destule procese în acest moment pentru recuperarea acelor sume de bani. Eu nu pot să accept stilul ăsta, stilul acesta de a-ți dezvolta anumite afaceri, hai să fie pe baze corecte. Dacă faci afaceri în port și ai de plătit apă, curent sau redevență, la ce înseamnă terenul folosit trebuie, să le plătești, că nu-s de la mama ta de acasă. Ai un contract pe care trebuie să-l onorezi, trebuie să plătești acele chirii, acele redevențe, nu se poate așa ceva”, spune Sorin Grindeanu.
De asemenea, ministrul Grindeanu a lămurit și cazul fostului director al Administrației Portul Constanța, Florin Vizan, proaspăt demisionar din funcție. El a precizat că nu se pune problema de a i se imputa acestuia managementul în privința datoriilor neîncasate de la mai mulți agenți economici cu activitate pe raza Portului.
“Din acest punct de vedere, eu chiar îi mulțumesc fostului director pentru că el e cel care a început și vă rog să verificați, a început toate aceste procese, s-au recuperat mari sume de bani și sunt sume foarte mari care au fost recuperate, dar nu toate”, a mai precizat ministrul Transporturilor.
Alegerea membrilor Consiliului de Administrație al Portului Constanța presupune, potrivit Ordonanței corporatiste ca aceștia să fie absolvenți sau chiar specialiști în domeniul maritim și naval. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, este de părere că nu poate fi îngrădit accesul într-un astfel de consiliu a unor economiști sau juriști și a criticat faptul că în ultimii ani portul a resimțit lipsa unor specialiști cu experiență. De aceea, el consideră necesară schimbarea legii.
“Mă interesează să începem procesul pentru selectarea la început a unei CA pe 109. Eu nu prea sunt de acord cu forma actuală legii, este foarte restrictivă. Poţi să mergi ca economist sau jurist, poți să fii membru în Consiliul de Administrație oriunde. Dacă aduc un profesor de drept internațional, nu poate să fie membru în Consiliul de Administrație, selectat prin 109 în Portul Constanța. Nu poate, ceea ce nu mi se pare normal. De asemenea, un super economist, nu poate să fie. Trebuie să fie toţi din domeniul naval. Mie nu mi se pare corect sau nu mi se pare că e o decizie realistă. Oriunde se poate, numai în Portul Constanța nu se poate, că acolo s-au gândit unii să facă o chestie restrictivă, să pună doar din ăștia care au absolvit în domeniul naval ceva și am văzut ce au făcut, că 30 de ani a fost haos. Au fost companii care nu și-au plătit apa, curentul, redevențele timp de 30 de ani și sunt zeci de procese în momentul ăsta deschise pentru a recupera aceste prejudicii. De aceea am încercat, cred că au fost vreo două tentative în a schimba legea cu privire la selecția CA-ului”, a mai declarat Sorin Grindeanu.
El s-a referit și la așteptările pe care le are de la noul director Mihai Teodorescu – aflat într-un stagiu de interimat, dar și de la cei din viitorul CA, pentru a schimba într-o viteză superioară ritmul de accesare al fondurilor europene. Un capitol care, spune ministrul, nu a avut rezultatele așteptate.
“Mihai Teodorescu era directorul executiv, are experiență din zona de transport, că a fost la RATB și la metrou. O să vedem când se va selecta acest Consiliu de Administrație pe 109, dacă nu chiar mai repede, pentru că acum sunt mandate provizorii. O să vedem cum se achită de sarcini. Pe mine mă interesează foarte mult în perioada următoare ca toate acele proiecte finanțate prin bani europeni și asta o componentă care n-a mers bine în port, indiferent de ce s-a întâmplat în trecut, să meargă cu altă viteză. Componenta aceasta în Portul Constanța n-a funcționat cum trebuie în anii trecuți. N-au fost în stare să acceseze banii europeni pe care puteau să-i acceseze. Această perioadă trebuie să se încheie și e una din prioritățile pe care trebuie să le aibă conducerea, indiferent care ea”, a mai spus Sorin Grindeanu.
Redactor: Laurenţiu Despina / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: arhivă