Prelungirea plafonării adaosului comercial la prețurile alimentelor de bază, nesusținută de economiști
Publicat de Adina Sîrbu, 29 ianuarie 2024, 07:23
Adaosul comercial la preţurile alimentelor de bază ar putea fi limitat pentru încă trei luni. Anunțul a fost făcut de premierul Marcel Ciolacu zilele trecute, în contextul în care valabilitatea actualei scheme de plafonare expiră la 1 februarie, însă o decizie va fi luată doar după discuţii cu toţi factorii implicaţi.
O întâlnire pe această temă are loc astăzi, potrivit ministrului Agriculturii, Florin Barbu. El a explicat că datele Institutului Naţional de Statistică şi cele ale Consiliului Concurenţei arată că ordonanţa şi-a produs efectul:
Dacă ne uităm pe indicele preţului de consum la anul 2022, când nu era această ordonanţă, preţurile erau mai mari şi cu 28%. Dacă ne uităm acum la luna decembrie pe indicele preţului de consum, sunt cu până la -15%.
Ministrul Agriculturii a mai anunţat că se ia în calcul şi introducerea de noi produse pe listă, iar carnea de miel ar putea fi unul dintre acestea.
Ordonanţa de urgenţă adoptată de guvern în vara anului trecut pentru a contracara efectele inflaţiei a plafonat temporar adaosul comercial la mai multe produse, între care pâinea, laptele, telemeaua, iaurtul, făina, mălaiul, ouăle sau carnea de pui şi de porc. Ulterior, măsura a fost prelungită pentru încă 3 luni şi a inclus pe listă şi alimente precum orezul, cozonacul şi carnea tocată.
Economiștii o consideră, însă, o măsură populistă, care nu se justifică într-o economie de piață, concurențială. România nu este într-o situație de criză, care să justifice plafonarea prețurilor și nu poate rămâne cu prețuri pe care le fixează statul, a declarat profesorul Cristian Păun de la Academia de Studii Economice București. În plus, adaosul plafonat la alimente trece la alte produse, care suferă majorări de prețuri, așa cum deja s-a și întâmplat:
Mă uitam, de exemplu, pe structura inflației comunicată pe decembrie și nu întâmplător am văzut acolo cele mai mari creșteri de prețuri la detergenți și la produse de igienă și cosmetice. Adică tare mi-e că adaosul plafonat la făină, zahăr, ulei s-a mutat la aceste produse, pentru care avem creșteri de prețuri de două cifre, pentru că, dacă dăm mai mult pe mere decât dăm pe pere, per total tot avem o problemă. Plafonând un adaos, te trezești că totul se mută fie pe lanțul de producție, distribuție în sus sau în jos, fie se mută la produsele concurente sau la produsele substituibile în consum. Ori nu cred că-și are rostul, cu atât mai mult cu cât, gândiți-vă, noi am crescut taxarea foarte mult în aceeași perioadă. E clar că oferta nu face decât să se deterioreze.
Surse: RRA, Laurențiu Despina/ Foto: pixabay.com/ Redactor: Adina Sîrbu