La propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Guvernul a aprobat, în ședința de astăzi, modificarea Ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanţei Guvernului nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
Necesitatea modificării actului normativ a apărut în urma discuțiilor dintre MTI și Confederațiile și Federațiile reprezentative la nivel național din domeniul rutier pentru detalierea la nivel de normă primară a modalității de efectuare a actului de control (control efectuat de către personalul de specialitate din cadrul C.N.A.I.R. – S.A) în mod distinct pentru utilizatorii străini și cei români. Responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține în cazul utilizatorilor străini conducătorului auto, iar în cazul utilizatorilor români deținătorului vehiculului.
Modificarea prevede și stabilirea modalității de utilizare și funcționare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier. Pentru reglementarea timpilor de așteptare necesari trecerii frontierei, în raport cu cerințele și revendicările formulate și consemnate în cadrul ședințelor de negociere cu forurile reprezentative pentru sectorul rutier, era necesară modificarea art. 9 alin.(2) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, în sensul că personalul de specialitate din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. să efectueze actul control:
– în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
– pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu exceptia camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora. Camerele video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora vor fi stabilite în anexa nr.5 la prezenta ordonanță a Guvernului nr.15/2002, camere ce vor fi destinate exclusiv monitorizării traficului rutier.
Prin acest act normativ este asigurată, în continuare, implementarea în legislația națională a prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu toate modificările ulterioare ale acesteia și se urmărește aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362.
De asemenea, este necesară corelarea unor prevederi din O.G.nr.15/2002 cu prevederile similare din Legea nr.226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE.
AUDIO | Primul tur al alegerilor prezidențiale, în analiza istoricului Daniel Citirigă, decanul Facultății de Istorie și Științe Politice din cadrul UOC
Rezultatul primului tur al scrutinului prezidenţial – o surpriză care contrazice toate sondajele realizate înainte de alegeri, dar și exit...