AUDIO | Plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază se aplică de aproape o jumătate de an, dar este, în continuare, greu de cuantificat economic
Publicat de Adina Sîrbu, 16 ianuarie 2024, 09:07
Plafonarea adaosului comercial în cazul alimentelor de bază este aplicată de aproape 6 luni, având termen până la 1 februarie. Chiar dacă a fost o decizie pe care majoritatea populației a salutat-o, totuși este greu de cuantificat cât de eficientă a fost ea în plan real, economic.
Specialiștii o consideră o măsură populistă, care nu se justifică într-o economie de piață, concurențială, existând riscul, cum spune și zicala din popor, „ce luăm pe mere să dăm pe pere”, în condițiile în care alte produse au suferit, în aceeași perioadă, majorări de preț.
Profesorul Cristian Păun de la Academia de Studii Economice București:
Mă uitam, de exemplu, pe structura inflației comunicată pe decembrie și nu întâmplător am văzut acolo cele mai mari creșteri de prețuri la detergenți și la produse de igienă și cosmetice. Adică tare mi-e că adaosul plafonat la făină, zahăr, ulei s-a mutat la aceste produse, pentru care avem creșteri de prețuri de două cifre, pentru că, dacă dăm mai mult pe mere decât dăm pe pere, per total tot avem o problemă.
Țara noastră este o economie de piață, dar nu poate rămâne așa cu prețuri pe care le fixează statul, pentru că România nu este într-o situație de criză, care să justifice plafonarea prețurilor, mai spune profesorul Cristian Păun:
Plafonând un adaos, te trezești că totul se mută fie pe lanțul de producție, distribuție în sus sau în jos, fie se mută la produsele concurente sau la produsele substituibile în consum. Ori nu cred că-și are rostul, cu atât mai mult cu cât, gândiți-vă, noi am crescut taxarea foarte mult în aceeași perioadă. E clar că oferta nu face decât să se deterioreze.
Interviul integral îl puteți asculta aici:
Redactor: Laurențiu Despina/ Reactor online: Adina Sîrbu/ Foto: pixabay.com