Publicitatea imobiliară – cât de mult contează atunci când vrem să vindem sau să cumpărăm o locuinţă
Publicat de Doina Sirbu, 12 ianuarie 2024, 16:15
De multe ori, publicitatea imobiliară pe care o promovează agenții din acest domeniu nu ne ajută să ne facem idee în privința unei proprietăți. Lipsesc lucruri elementare cum ar fi planul releveu, localizarea se face pe o rază de 2 kilometri, iar pozele care însoțesc anunțurile de vânzări nu au nimic în comun cu apartamentul care se vinde sau surprind elemente banale care nu ajută la crearea unei imagini sugestive.
Este vorba de lipsă de profesionalism? Sau ce anume determină această conduită? Despre acest subiect a vorbit Toma Filipovici, Președintele Asociației Profesionale a Agenților Imobiliari din România.
Piaţa imobiliarelor are dinamica ei. Site-urile de specialitate sunt pline de anunțuri de vânzări sau închirieri, dar de multe ori aceste anunțuri nu ne pot ajuta pentru a ne face o imagine elocventă. Ar putea exista un format tip al anunțurilor de imobiliare care să conțină cele mai importante informații, evident, protejând cât este nevoie proprietatea respectivă?
Desigur, există niște standarde la nivel european, dar din păcate acestea nu sunt impuse, ci doar recomandate. În România, încă nu vorbim de un astfel de standard. Cât despre ce ați spus cu privire la protecția informațiilor legate de proprietate sau de proprietar, aici vorbim în primul rând de educația celor din industrie, pentru că de acolo pleacă totul. Nu considerăm că vânzătorii sau cei care închiriază proprietăți ar trebui să fie neapărat educați în acest sens, deoarece ei nu sunt profesioniști ai domeniului și atunci cade în sarcina agenților să aibă anunțuri de cât mai bună calitate, pentru că asta ajută, atât pe cei care beneficiază direct, dacă vorbim de vânzători, cât și pe consumatorii de imobiliare, se identifică mai ușor, sunt informații clare, nimeni nu-și pierde vremea, niciuna dintre părți și nici cel care intermediază tranzacția.
Vedem, spre exemplu, în astfel de anunțuri imobiliare, șapte fotografii care însoțesc un anunț de vânzare, dar cinci dintre ele sunt cu mânerul unei uși, cu o lustră, cu bateria unei chiuvete. Știți la ce mă refer? Este vorba de o lipsă de profesionalism sau cum să ne explicăm acest lucru?
Este vorba și de o oarecare lipsă de înțelegere a fenomenului de marketing. Orice proprietate ar trebui să aibă un minim de imagini, atât din exterior, cât și din interior. De multe ori vom observa că nu găsim nicio poză din exteriorul proprietății, tocmai pentru a nu putea fi identificată exact. Desigur că anunțul care are cea mai mare cantitate de informații și de claritate, mai ales în poze, că suntem persoane atrase de imagini în primul rând și vrem să înțelegem cât mai mult din poze înainte de a vedea, consider că șapte poze nu sunt suficiente. Să știți că portalurile încurajează contentul de calitate, doar că încă nu suntem acolo. Mai durează.
Aminteaţi mai devreme de faptul că din această publicitate imobiliară făcută într-un mod neprofesionist au de pierdut toate cele trei părți implicate – vânzătorul, cumpărătorul și agentul imobiliar. Ce s-ar putea face pentru a disciplina acest domeniu?
Sunt niște rotițe în mișcare care vor îmbunătăți cu siguranță interacțiunea cu industria imobiliară. O să existe o lege a intermedierii în 2024. De aici vor pleca o serie de directive și de reglementări care vor duce la o creștere considerabilă a calității, atât ca și conținut al anunțurilor, cât și ca prețuri. Prețuri corecte mă refer pentru că piața nu e așa, de multe ori pare umflată sau nerealistă, dar este din același motiv. Un român face una, poate două tranzacții în viață, pe când un profesionist poate face una sau două pe lună. Și atunci de unde ar trebui să fie dată direcția, dacă nu de la agenți și agenții nu pot să-și îmbunătățească calitățile decât prin educație.
Redactor: Laurenţiu Despina / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: unsplash.com