A fost avizat studiul de fezabilitate pentru varianta “Alternativa Techirghiol”. Urmează lansarea licitației pentru proiectare și execuție
Publicat de Doina Sirbu, 3 ianuarie 2024, 07:14
Varianta “Alternativa Techirghiol”, spre sudul litoralului, are avizat studiul de fezabilitate. Este un mare pas înainte, dar dacă ne gândim că demersurile au început în urmă cu mai bine de 6 ani, este greu să ne imaginăm când această soluție de transport rutier va putea fi folosită pentru a face conexiunea cu zona rivierei din sud și, mai departe, chiar cu Bulgaria și Turcia.
Marele câștig este că acum nu mai vorbim de un drum expres, cum era în varianta inițială, ci de un profil de autostradă. Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Infrastructura, a vorbit despre acest proiect.
A fost avizat studiul de fezabilitate pentru “Alternativa Techirghiol” sau cum mai este cunoscută, Autostrada litoralului. Se discută de mult timp de această soluție tehnică. Încă de acum 6 ani au fost deschise ofertele, dar după cum știm, se nasc greu autostrăzile în România. În aceste condiții, ce previziuni s-ar putea avansa pentru darea acestei autostrăzi în folosință?
Greu de spus când o să fie gata. Deocamdată aveam doar avizarea unui studiu de fezabilitate. Contractul a fost semnat undeva prin vara lui 2019, deci după vreo 2,5 ani de licitație și din 2019 am stat cu studiul ăsta de fezabilitate ca să fie gata. Compania de Drumuri și-a dat acordul pentru tot ce înseamnă plata și toate specificațiile din studiul de fezabilitate, astfel încât următorul pas este lansarea licitației pentru proiectare și execuție.
Inițial se vorbea de 26 de km în regim de drum expres, acum vorbim de 30 km în profil de autostradă. Discutăm de o variantă îmbunătățită?
Este, cu siguranță, o variantă îmbunătățită și în opinia noastră, este varianta corectă. Putem, pe viitor, să dezvoltăm zona asta prin conexiunea cu litoralul bulgăresc și cu porturile de la Marea Neagră din țara vecină, cu Istanbul, bineînțeles, mai departe spre Turcia. Pe termen lung putem să avem niște beneficii clare prin dezvoltarea acestei regiuni între cele trei țări. Un element important aici de înțeles este cel legat de siguranța rutieră.
Care ar fi traseul acestei autostrăzi?
Traseul se desprinde din autostrada A4 și continua, în mod normal este tot autostrada A4, din centura Constanței, din zona de nord a localităţii Agigea, la nord de Canal, traversează Canalul și merge apoi spre sud, spre Vamă, pe lângă Mangalia, pe lângă stațiuni, până în zona Mangaliei. Practic, o să fie o centură a stațiunilor, o să fie o alternativă pentru drumul național, care știm, chiar dacă e cu două benzi pe sens, e teribil de periculos și dacă vrei direct acasă din stațiunea ta, te poţi duce pe această nouă autostradă și dus ai fost. Nu mai ai treabă cu traficul local ca să genereze atâtea puncte de conflict și atâtea pericole.
Redactor: Laurenţiu Despina / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: ilustrativ