Ascultă Radio România Constanța Live

PISA 2022: Scorurile medii obţinute de elevii din România – similare cu cele înregistrate în 2018

examen pexels

Publicat de Doina Sirbu, 5 decembrie 2023, 16:48

Scorurile medii obţinute de elevii din România au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la Matematică, Lectură şi Ştiinţe, arată Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor – PISA 2022, bazat pe date din 81 de ţări şi economii, lansat marţi în cadrul unui eveniment găzduit de Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din Bucureşti.

Ministerul Educaţiei susţine că, spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor, ceea ce demonstrează că sistemul de educaţie este „rezilient” şi ţara noastră a reuşit să reducă impactul pandemiei de COVID-19.

„Scorurile medii obţinute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la Matematică, Lectură şi Ştiinţe”, relevă raportul PISA 2022.

În România, 51% dintre elevi au atins cel puţin nivelul 2 de competenţă la Matematică, procent semnificativ mai scăzut faţă de media OCDE de 69%, iar aproximativ 4% dintre elevi au avut performanţe ridicate – au atins nivelul 5 sau 6 la Matematică, faţă de media OCDE care a fost de 9%, transmite Ministerul Educaţiei.

La Lectură aproximativ 58% dintre elevii din România au atins cel puţin nivelul 2, faţă de media OCDE care a fost de 74%, în timp ce 2% dintre elevi au obţinut rezultate de nivel 5 sau 6, faţă de media OCDE care a fost de 7%.

Aproximativ 56% dintre elevii din România au atins cel puţin nivelul 2 la Ştiinţe, faţă de media OCDE de 76%, şi doar 1% dintre elevi au, în ţara noastră, performanţe superioare la Ştiinţe – competenţe de nivel 5 sau 6, faţă de media OCDE care a fost de 7%.

Referitor la sentimentul de apartenenţă la şcoală şi satisfacţia cu viaţa, raportul PISA arată că, în 2022, 83% dintre elevii din România au raportat că îşi fac prieteni cu uşurinţă la şcoală, faţă de media OSCE de 76%.

De asemenea, în România, doar 57% dintre elevi au raportat că, la majoritatea orelor de Matematică, profesorul manifestă interes pentru procesul de învăţare al fiecărui elev, faţă de media OSDE care a fost de 63%, iar 61% dintre elevi au raportat că profesorul oferă ajutor suplimentar atunci când elevi au nevoie, comparativ cu media OCDE care a fost de 70%.

Datele PISA 2022 mai arată că în sistemele educaţionale în care performanţa a rămas ridicată şi sentimentul de apartenenţă al elevilor s-a îmbunătăţit, aceştia având tendinţa de a se simţi mai în siguranţă şi mai puţin expuşi la bullying şi alte riscuri în cadrul şcolii lor.

Potrivit raportului PISA 2022, în perioada în care procesul de predare-învăţare s-a derulat la distanţă, 31% dintre elevii din România au avut probleme cel puţin o dată pe săptămână cu înţelegerea temelor şcolare şi 26% au întâmpinat dificultăţi în a găsi pe cineva care să-i ajute la teme, faţă de media OCDE de 34%, respectiv 24%.

Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (Programme for International Student Assessment – PISA), coordonat de OCDE, este o cercetare internaţională ce are loc la intervale regulate de timp, care urmăreşte să evalueze sistemele de educaţie din întreaga lume prin testarea competenţelor elevilor de 15 ani la Lectură, Matematică şi Ştiinţe.

Potrivit Ministerului Educaţiei, noua Lege a învăţământului preuniversitar creează cadrul necesar pentru a valorifica rezultatele studiului PISA şi pentru a îmbunătăţi competenţele elevilor.

Printre măsurile incluse în Legea învăţământului preuniversitar 198/2023, care vor duce la ameliorarea acestor rezultate sunt: standardizarea evaluărilor naţionale, formarea dedicată a cadrelor didactice, creşterea numărului burselor şcolare şi a cuantumului acestora, ca formă de sprijin al progresului şcolar în fiecare clasă, programul „Învăţare remedială”, primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii minime brute pe ţară cu condiţia asumării unei perioade minime de cinci ani şcolari acordată personalului didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unităţi de învăţământ aflate în zone defavorizate, creşterea cu 25% a costului standard pentru beneficiarii primari din unităţi de învăţământ considerate a fi defavorizate, susţine Ministerul Educaţiei.

Următorul ciclu de testare (2023 – 2025) va fi PISA 2025, an în care se va derula testarea principală. În luna martie a acestui an, a fost aprobat proiectul de hotărâre de Guvern privind participarea României la PISA 2025, informează Ministerul Educaţiei.

Pentru PISA 2025, Ştiinţele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este „Învăţarea în lumea digitală” (LDW). Pe lângă domeniile principale şi cel inovator, PISA oferă şi evaluarea unui domeniu opţional, care, pentru PISA 2025, este limbă străină, respectiv Limba engleză.

Pentru prima dată, România participă la PISA 2025 – opţiunile internaţionale: chestionarul TIC pentru elevi, chestionarul pentru părinţi, chestionarul pentru profesorii de Ştiinţe, evaluarea la limbă străină – Engleză, chestionarul pentru profesorii de Limba engleză.

Sursă: AGERPRES / Redactor online: Doina Sîrbu / Foto: pexels.com

Teatrul Național București: A murit actorul Alexandru Georgescu
Actualitate duminică, 20 aprilie 2025, 11:01

Teatrul Național București: A murit actorul Alexandru Georgescu

Teatrul Național ”I. L. Caragiale” București a anunța duminică decesul actorului Alexandru Georgescu. ”A părăsit scena...

Teatrul Național București: A murit actorul Alexandru Georgescu
litere chineze, limba chineza, China
Actualitate duminică, 20 aprilie 2025, 10:49

20 aprilie – Ziua limbii chineze

Ziua limbii chineze este marcată la 20 aprilie și are drept scop să sublinieze contribuția limbii chineze, a literaturii și a poeziei în...

20 aprilie – Ziua limbii chineze
oua vopsite Paste
Actualitate duminică, 20 aprilie 2025, 10:44

TULCEA: În bisericile starovere, se sfințesc preparatele de Paști

Curțile bisericilor de rit vechi și străvechi din județul Tulcea se umplu, duminică dimineața, de coșuri pline cu cozonaci, ouă și alte...

TULCEA: În bisericile starovere, se sfințesc preparatele de Paști
Cristina Tamaș, invitată la “Povești din Dobrogea”
Actualitate duminică, 20 aprilie 2025, 10:26

Cristina Tamaș, invitată la “Povești din Dobrogea”

Cristina Tamaș,  prozator, dramaturg și dascăl constănțean, a venit pe lume la data de 14 noiembrie (1955,) la Huși, în aceeași zi în care...

Cristina Tamaș, invitată la “Povești din Dobrogea”
Actualitate duminică, 20 aprilie 2025, 08:10

AUDIO | Tradițiile satului de odinioară de Învierea Domnului, cea mai mare sărbătoare a creștinătății

În cea mai mare sărbătoare de peste an, la praznicul praznicelor, în prima zi Paște, ne amintim de tradiții, de oamenii dragi din jurul nostru,...

AUDIO | Tradițiile satului de odinioară de Învierea Domnului, cea mai mare sărbătoare a creștinătății
Actualitate duminică, 20 aprilie 2025, 08:10

AUDIO | Învierea Domnului – temelia credinței

„Învierea Domnului, pe care în chip fericit o prăznuim anul acesta la aceeași dată toți creștinii, înseamnă pentru noi izvorul înnoirii...

AUDIO | Învierea Domnului – temelia credinței
Actualitate duminică, 20 aprilie 2025, 07:50

Învierea lui Hristos – izvor de pace şi bucurie

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, a afirmat că Învierea lui Hristos este izvor de pace şi bucurie. Cuvintele „Nu vă temeţi!”...

Învierea lui Hristos – izvor de pace şi bucurie
Actualitate sâmbătă, 19 aprilie 2025, 19:36

Sfânta Lumină de la Ierusalim a ajuns în România

Sfânta Lumină, adusă de la Ierusalim de Superiorul Așezămintelor Patriarhiei Române la Locurile Sfinte, părintele arhimandrit Teofil...

Sfânta Lumină de la Ierusalim a ajuns în România