Cei care folosesc ochelari de vedere la serviciu trebuie să primească de la angajator bani pentru cumpărarea lor

Publicat de Adina Sîrbu, 5 decembrie 2023, 09:27
Angajații care folosesc ochelari de vedere și își desfășoară activitatea într-un regim care presupune o suprasolicitare vizuală, precum lucrul în fața calculatorului sau a unor monitoare, trebuie să primească, din partea angajatorului, ochelarii de vedere necesari sau banii cheltuiți pentru achiziționarea ochelarilor. Este o dispoziție emisă la nivel european și este obligatorie, dar, în România, au început să apară diverse interpretări, din partea unor angajatori. În acest condiții, am solicitat punctul de vedere al Inspectoratului Teritorial de Muncă din Constanța.
Cine, cum și în ce măsură poate să beneficieze de rambursare a cheltuielilor cu achiziționarea de ochelari de vedere? În primul rând, necesitatea purtării de ochelari trebuie confirmată de un specialist, cum este și medicul de medicină a muncii – spune Mădălina Bălan, inspector în cadrul ITM Constanța:
Medicul de medicină a muncii este cel care stabilește aptitudinea în muncă a angajaților și, de asemenea, poate formula recomandări de tip medical, în vederea desfășurării activității în condiții de siguranță pentru angajați. Angajatorii sunt obligați să asigure fondurile și condițiile necesare pentru efectuarea în bune condiții a acestor servicii medicale profilactice, servicii medicale care sunt necesare pentru o supraveghere eficientă a sănătății lucrătorilor.
Reprezentanta ITM subliniază că persoanele care lucrează în fața unui monitor trebuie să beneficieze de o supraveghere constantă a acuității vizuale:
Un act normativ extrem de important cu referire la acest subiect este HG 1028 pe 2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare. Conform acestui act normativ, lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor și al vederii, examen efectuat de o persoană care are competența necesară.
Prin aparate de corectare a vederii, legea se referă atât la ochelarii de vedere clasici, cât și la alte dispozitive, dacă este cazul:
Având în vedere că atât Directiva Europeană 270 din 1990 privind condițiile minime de securitate și sănătate pentru lucru la monitor, cât și HG 1028 pe 2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare nu definesc în mod expres aceste noțiuni, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a hotărât ca noțiunea de „aparate de corecție” să aibă un sens mai larg, vizând nu numai ochelarii, ci și alte tipuri de aparate susceptibile să corecteze sau să prevină dificultățile vizuale.
Un aspect important este că dispozitivele acestea, inclusiv ochelarii, pot fi utilizate și în afara orelor de lucru:
Aceste aparate de corecție speciale nu se limitează la aparate utilizate exclusiv în cadrul profesional.
În aceste condiții, angajatorul trebuie să ofere ochelarii necesari ori să ramburseze banii cheltuiți de angajat pentru cumpărarea lor:
Obligația de a furniza lucrătorilor în cauză un aparat de corecție special, obligație menționată la acestă dispoziție și care-i revine angajatorului, poate fi îndeplinită fie prin furnizarea directă a aparatului respectiv de către acesta din urmă, fie prin rambursarea cheltuielilor necesare efectuate de lucrător, însă nu prin plata unui spor general la salariul lucrătorului.
Dar care este suma maximă care se poate deconta pentru ochelarii de vedere? Specialiștii ITM susțin că aceasta este o chestiune pe care o stabilește fiecare angajator, în cadru intern, pe baza legislației actuale:
În ceea ce privește suma maximă care ar trebui decontată de angajator pentru ochelarii de vedere, aceasta se analizează în cadrul Comitetului de securitate-sănătate în muncă sau cu reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănătății lucrătorilor și se supune spre aprobare angajatorului, potrivit prevederilor din normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă 319 pe 2006, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, angajatorul poate stabili, în baza regulamentului intern, fie furnizarea directă a aparatului respectiv, adică ochelarii de vedere, fie rambursarea cheltuielilor necesare, efectuate de lucrători, potrivit regulilor privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității, toate acestea fiind stabilite conform prevederilor din Codul Muncii, mai precis articolul 242 litera a.
Redactor: Bogdan Comșa/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: unsplash.com