SGR este, de astăzi, funcțional: pentru orice băutură îmbuteliată plătim 50 de bani garanție

Publicat de Adina Sîrbu, 30 noiembrie 2023, 08:00
Sistemul Garanţie-Returnare (SGR) devine funcţional în România. Din acest moment românii vor plăti o garanţie de 50 de bani când vor cumpăra o băutură îmbuteliată din magazine. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare şi va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.
Ambalajele purtătoare de garanţie vor intra pe piaţă gradual, fiind vorba de o perioadă tranzitorie până la epuizarea stocurilor de produse existente deja la raft. Produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianţilor, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. Începând din 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piaţă produse care intră sub incidenţa SGR, fără să fie inscripţionate cu logoul şi codul de bare specific.
În acelaşi timp, administratorul SGR, societatea RetuRO, atrage atenţia că recuperarea garanţiei va fi valabilă, după data de 30 noiembrie, doar pentru ambalajele cu sigla „Ambalaj cu garanţie”, deci nu şi în cazul ambalajelor existente acum în stocul comercianţilor.
Mircea Fechet, ministrul Mediului:
Ori de câte ori vom cumpăra o apă minerală sau plată, o băutură răcoritoare, o bere sau o sticlă cu vin, şi vom avea 7 miliarde astfel de recipiente puse pe piaţă în fiecare an sau mai multe, cetăţenii vor plăti o garanţie de 50 de bani pe care o vor recupera de îndată ce vor înapoia ambalajul gol, evident, fie la acelaşi magazin, fie la orice alt magazin din România, pentru că toate magazinele care pun pe piaţă astfel de băuturi vor fi totodată şi puncte de colectare.
Acele ambalaje vor ajunge în niște instalaţii care le vor număra, le vor identifica, iar din acest punct de vedere este important ca ambalajul să aibă codul de bare, să fie cât mai intact posibil, să nu fie murdar, să fie golit de conținut. Dacă e o sticlă cu suc, spre exemplu, doar pe jumătate goală, atunci aparatul o va respinge, pentru că unul dintre senzorii din aparat evaluează greutatea produsului (…) Şi, foarte important, să nu fie turtită, pentru că există riscul să deteriorăm codul de bare și atunci aparatul probabil va respinge acel ambalaj.
Mircea Fechet estimează că va fi nevoie de aproximativ un an pentru ca sistemul de Garanție-Returnare să devină 100% funcțional, dar va fi al doilea cel mai mare din Europa, după cel al Germaniei, unde s-a atins un grad de colectare de 95% – 98%, și cel mai important proiect în materia gestionării deşeurilor din 1990 şi până astăzi.
Persoanele interesate să afle informații privind SGR au la dispoziție numărul de telefon 031.9003, de la RetuRO, la care pot suna de luni până vineri, între orele 09.00 și 18.00.
Surse: RRA, AGERPRES/ Foto: Ministerul Mediului