Barometrul de Consum Cultural 2022: Mai puțini români au fost la teatru sau la cinema și se menține orientarea spre mediul online și spațiul non-public
Publicat de Adina Sîrbu, 29 octombrie 2023, 14:37
Constrângerile severe din timpul pandemiei au influenţat şi modul în care ne raportăm la viaţa culturală. Doar 20% dintre români afirmă că au fost să vadă o piesă de teatru anul trecut, faţă de 29% în anul 2019, iar la muzee, expoziţii sau galerii de artă au mers, în 2022, 30%, cu 8 procente mai puţini decât înainte de pandemie. Singura creştere înregistrată este de 14% pentru vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, (59% dintre respondenţi în 2022, faţă de 45% în 2019).
Datele apar în Barometrul de Consum Cultural 2022, prezentat public după 3 ani de pauză, astăzi, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Sunt confirmate tendinţele identificate în perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online şi în spaţiul non-public.
Astfel, au fost scăderi semnalate în consumul cultural public și în privința vizionării de filme la cinematograf de la 35% în 2019, la 26% în 2022, sau a vizitelor la bibliotecă pentru a citi/ împrumuta cărţi de la 28% în 2019, la 17% în 2022.
Conf. univ. dr. Carmen Croitoru, director general al Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală:
Temele sunt cele clasice, în sensul de consumul public şi consumul în spaţiul casnic individual. Dar am adăugat un capitol care se referă la legătura dintre participarea democratică şi cultură. Prin comparaţie cu alte ţări, suntem la un nivel scăzut de consum cultural, nu avem o infrastructură egal răspândită. Avem încă diferenţe enorme faţă de rural, urban; urbanul mic încearcă să se dezvolte. Dar ceea ce remarcăm este că nu am revenit la consumul cultural de dinainte de 2019.
Barometrul de Consum Cultural este cel mai amplu studiu la nivel naţional care măsoară practicile consumatorilor de cultură, iar datele au fost obținute prin aplicarea chestionarelor pe un eşantion de 1.035 de persoane, cu o eroare maximă de +/ -3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
Barometrul de Consum Cultural 2022 este disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.
Surse: RRA, AGERPRES/ Redactor: Adina Sîrbu/ Foto: arhivă