Anxietatea și depresia sunt tot mai frecvente la copii și tineri. Presiunea părinților pentru performanță și tensiunile din societate, printre sursele de stres
Tot mai mulți copii și adolescenți se confruntă cu stări de anxietate și chiar cu depresie, iar pentru unii dintre ei școala reprezintă unul dintre principalii factori de stres. Cum ar trebui să își dozeze efortul pentru studiu, așa încât să atingă performanțele pe care și le propun, dar în același timp să se bucure și de activitățile recreative? Le permite programa școlară actuală acest lux? Aflăm un răspuns de la directorul Colegiului Național ”Mircea cel Bătrân” din Constanța, profesorul Vasile Nicoară.
Presiunea din partea părinților și a societății, care le cer performanță elevilor ar fi una dintre sursele de stres pentru tineri, dar stările de anxietate ale elevilor pot avea și alte cauze, care nu țin neapărat de programa școlară, ci de modul în care funcționează, astăzi, societatea – spune profesorul Vasile Nicoară:
Există o scară de solicitare a elevului, ea ține cont de foarte mulți factori naturali, genetici și sociali. În definitiv, o ființă care nu este motivată, nu are o capacitate adecvată de muncă, va trebui, ca să obțină un rezultat benefic, să depună mult mai mult efort și atunci poate să devină stresant, poate să devină epuizant. Eu cred, însă, și așa cum constat la elevii noștri că cei mai mulți dintre ei nu au un stres cauzat de activitatea didactică propriu-zisă, ci mai degrabă un stres provenind din tensiunile societății, din media foarte agresivă, din comportamentul agresiv în societate în general.
Încărcătura atât cu activități extra-didactice, cât și cele propriu-zis școlare trebuie să țină cont de capacitatea intelectuală și de efort a copilului. Cel mai bun cunoscător al copilului este părintele. Elevul în sine se va plânge atunci când nu reușește să facă față, să ducă la bun sfârșit. Rare au fost situațiile în care ambițiile și voința familiei au fost mai mai mari și nerealiste în legătură cu copilul lor. Altminteri, este normal într-o societate concurențială ca unii să reușească să performeze mai mult, alții mai puțin. Pentru asta și facem concursuri, de ierarhizare a elevilor, de admitere la liceu, de admitere la facultate. Nu putem vorbi de o societate egalitaristă în care efortul să fie dozat după cel cu capacitatea cea mai mică.
Rep.:Există o formulă de a învăța mai ușor sau de a învăța mai intelligent?
De mai mulți ani este acreditată una din cele opt competențe cheie ale individului – competența de a învăța să înveți. Acest stil de muncă se formează în ani, prin dirijarea în familie și în școală. Sunt tineri care, și asta a început să se răstrângă mult, care, transcriind esențialul, făcându-și un plan de idei, reușesc să achiziționeze informația, s-o memoreze, s-o stăpânească. Sunt alții care își colorează textul care trebuie pregătit și, acum, specific tehnologiei actuale, sunt foarte mulți care apelează la tehnică, la IT, pentru a primi sinteze, informații.
Redactor: Silvia Pascale/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: