TULCEA: Tirurile din Ucraina aşteaptă zile la rând să intre în vama Isaccea
Publicat de Doina Sirbu, 13 aprilie 2023, 15:44
Câteva sute de tiruri cu numere de înmatriculare de Ucraina aşteaptă, cel puţin cinci zile, în diferite zone ale oraşului Isaccea să iasă din România, iar şoferii acestora cred că introducerea unui nou bac care să treacă Dunărea este o soluţie pentru a scădea timpii de aşteptare.
Tirurile staţionează atât pe digul de protecţie împotriva inundaţiilor, cât şi pe şoseaua care face legătura între punctul de trecere a frontierei româno-ucrainene şi drumul european 87, alte autovehicule fiind parcate în oraş, dar şi la cinci kilometri distanţă de Isaccea.
„Mai este nevoie de un bac pentru maşinile mici”, au spus şoferii de tir din Ucraina care aşteaptă de cel puţin cinci zile să intre în vamă.
Chiar dacă digul are la bază apă provenită din ploile înregistrate zilele trecute, şoferilor de tir nu le este teamă că digul va ceda sub greutatea camioanelor.
„Digul e puternic, întărit, are pietriş şi nu le este teamă”, a tradus Ivan Kozma, voluntar ucrainean în vama Isaccea de aproape un an.
Şoferii de tir speră ca în curând în zonă să fie dat în folosinţă şi un duş şi, în condiţiile în care nu-şi pot părăsi mijloacele de transport, ar fi dispuşi să cumpere de la vânzători ambulanţi apă de băut, însă aceştia nu sunt.
„În toată România avem probleme cu apa de băut. Trebuie să mergem kilometri ca să cumpărăm apă. Să treacă cineva cu o maşină mică şi să ne vândă apă”, au cerut şoferii de tiruri.
Unii dintre ei au cerut ca două echipaje de poliţişti să asigure respectarea ordinii camioanelor la intrare în vamă în funcţie de timpul de sosire în oraş.
„Acum, la intersecţie este un singur echipaj. Atunci când pleacă să aducă tiruri din afara oraşului, intră alte camioane. (…) Aseară (miercuri seara, n.red.) de exemplu, mi-au spus că până la mine mai sunt 12 camioane, iar acum sunt 20”, a afirmat Octavian B., din Cetatea Albă, Ucraina.
De la jumătatea anului trecut, oraşul Isaccea se confruntă cu problema traficului greu, vama româno-ucraineană din zonă fiind suprasolicitată faţă de parametrii la care a fost proiectată.
Punctul de trecere a Dunării cu bacul între oraşul Isaccea, judeţul Tulcea, şi localitatea Orlovka, regiunea Odesa, Ucraina, a fost deschis traficului de marfă în august 2020, în urma punerii în practică a unui proiect european în valoare de 5,15 milioane de euro care avea drept obiectiv dezvoltarea comunităţilor defavorizate româno-ucrainene din Euroregiunea Dunărea de Jos, structură de cooperare transfrontalieră care cuprinde autorităţi din România (judeţele Galaţi, Brăila şi Tulcea), Ucraina (regiunea Odesa) şi Republica Moldova (raioanele Cahul şi Cantemir).
Punctul de trecere a Dunării cu bacul amenajat la graniţa româno-ucraineană ajută firmele de transport prin scurtarea timpilor de aşteptare la frontieră, a costurilor, dar şi a distanţelor, în condiţiile în care, până la deschiderea vămii din Isaccea, pentru a ajunge în România, transportatorii ucraineni erau obligaţi să ajungă la Giurgiuleşti, judeţul Galaţi, şi să tranziteze pe o scurtă distanţă teritoriul Republicii Moldova, implicit să plătească taxe de drum.
Sursă: AGERPRES/Redactor online: Doina Sîrbu/Foto: arhivă