Plăcinta dobrogeană a primit aprobarea Comisiei Europene pentru a deveni produs cu identitate geografică protejată
Publicat de Doina Sirbu, 3 aprilie 2023, 07:20
Plăcinta dobrogeană a primit aprobarea Comisiei Europene pentru a deveni produs cu identitate geografică protejată. Așa cum îi spune și numele, este un produs al bucătăriei dobrogene, care astfel devine și un brand al zonei dintre Dunăre și mare, chiar dacă până acum era produsă în toată România și vecinii bulgari o contestau ca fiind un produs autentic românesc al acestor locuri.
Plăcinta dobrogeană este al 11 lea produs românesc care obține această certificare, cu identitate geografică protejată, pe o listă în care figurează și alte produse din zona Dobrogei, cum ar fi scrumbia de Dunăre, afumată, salata cu icre de știucă de Tulcea, și salata tradițională cu icre de crap. Laurențiu Despina a dialogat pe acest subiect cu Paula Vals , președintele Asociației “Moesis” care a obținut certificarea plăcintei dobrogene la nivel european.
Plăcinta noastră dobrogeană a ajuns un produs cu identitate geografică protejată. Ce înseamnă, mai precis, această etichetă și apoi v-aș întreba cum a fost drumul de la aluat la obținerea acestei identități?
Paula Vals: Plăcinta dobrogeană a primit recunoaștere europeană cu indicație geografică protejată începând cu data de 30 martie, atunci când a fost publicat regulamentul de punere în aplicare UE în registrul denumirilor de origine protejată și a indicațiilor geografice protejate. Asociația “Moesis Tradițional” a depus un caiet de sarcini încă din anul 2019. A urmat opoziția națională, după care, din 2021, am avut opoziția Bulgariei. Am reușit să depășim și această opoziție. Suntem fericiți că produsul nostru dobrogean a ajuns pe harta Europei. A fost un drum lung și anevoios, dar a meritat. Pe lângă un produs gastronomic, are mai multe conotații. E un produs, zic eu, al renașterii, pentru că, așa cum dobrogenii toți știu că el e produs și consumat, mai ales la evenimentele cele mai speciale, când vorbim de nașterea unui copil, la nuntă, la trecerea dintre ani. Și mai ales că este un produs care datează de sute de ani.
Este un secret în producerea plăcintei dobrogene sau care este particularitatea care o individualizează față de celelalte produse similare?
Paula Vals: În primul rând, foile sunt făcute manual, foarte subțiri, după care umplutura conține atât telemea, cât și caș proaspăt, ouă şi iaurt. Modul de fabricație e diferit decât din celelalte zone și mai ales față de Bulgaria, unde acolo am avut opoziție și a trebuit să justificăm cumva, să aducem argumente că rețeta este diferită. În momentul de față, noi o avem făcută și în mai multe forme – precopt, congelat, crud-congelat, pentru a ajunge pe masa cât mai multor consumatori, atât în țară, cât și la export.
Se poate vorbi de un brand al dobrogenilor pe care îl reprezintă plăcinta dobrogeană? Aveți ecouri, aprecieri ale celor din afara țării care au gustat-o sau, poate, chiar s-au îndrăgostit de ea?
Paula Vals: Sigur că da. La momentul de față, noi și exportăm plăcinta dobrogeană. E cert că majoritatea sunt români din Diaspora, acolo unde există comunități destul de mari. Ei o apreciază și am primit întotdeauna feedback pozitiv, dar și românii noștri din toată țara o pot găsi în forma ei autentică, pentru că până acum, putem spune , că o puteam găsi în diverse patiserii, restaurante, făcută sub altă formă, nu cu gustul și rețeta originală. De aceea, începând cu această dată, doar două firme o pot produce, ceilalți nemaiavând voie să utilizeze sintagmă de plăcintă dobrogeană.
La finalul dialogului nostru, pentru care vă mulțumesc mult încă o dată, mai fac un pas și v-aș întreba, ne pregătiți și alte surprize?
Paula Vals: Sigur că da, dar pentru celelalte surprize vom avea timp să povestim, pentru că, după o experiență de 4 ani și ceva, am spus să ne gândim foarte bine să analizăm atunci când vom mai ridica un produs pe schemele de calitate, să vedem dacă cumva există posibilitatea altor țări să depună opoziție. De aceea, într-adevăr, trebuie să muncim, să căutăm dovezi istorice, cum am făcut de fapt și la plăcintă, și cu siguranță vom mai depune și alte caiete de sarcini pentru produse pe schemă de calitate. Știți că plăcinta dobrogeană este al 11-lea produs. În comparație cu alte țări, avem foarte puține. De aceea, eu încurajez orice colț din țara aceasta, acolo unde au o rețetă autentică, pe indicație geografică protejată, pot merge, pentru că doar așa ne putem face zona, țara cunoscută.
Redactor: Laurenţiu Despina/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: moesis.ro