INTERVIU | Spitalul Port din Constanța va primi din nou pacienți
Publicat de Adina Sîrbu, 27 martie 2023, 07:52
Unul dintre cele mai vechi spitale din Constanța, cel din port, va primi din nou pacienți, după mai bine de un an. Clădirea care risca să devină un pericol atât pentru bolnavi, cât și pentru cadrele medicale, a fost supusă unui amplu proces de consolidare și reabilitare. Managerul Spitalului Clinic Căi Ferate Constanța, dr. Iuliana Botezatu, spune că lucrările sunt pe ultima sută de metri, iar unitatea sanitară va fi redeschisă în cursul lunii aprilie, după o investiție de 83 de milioane de lei. Mobilierul și aparatura medicală au fost deja achiziționate, dar mai rămâne o problemă greu de rezolvat, cea a deficitului de personal.
Deschis inițial pentru miile de angajați din Portul Constanța, spitalul ajunsese să fie ocolit tocmai de aceștia. În ultimii ani, victimele accidentelor de muncă erau transportate la Spitalul de Urgență Constanța și nu la unitatea sanitară de la Poarta 2 a Portului.
Dr. Iuliana Botezatu, managerul Spitalului Clinic Căi Ferate Constanța, în subordinea căruia este spitalul din port, spune că imobilul este foarte vechi și în ultimii 50 de ani nu a beneficiat de lucrări de reabilitare și consolidare.
Dr. Iuliana Botezatu: Anul în care a fost dat în exploatare este 1938. Destinația inițială a clădirii nu a fost aceea de așezământ medical. În schimb, în 1948 a devenit Dispensarul Maritim Flotă Port. Spital a devenit în 1968.
Și rolul lui era să acorde asistență medicală celor din port…
Dr. Iuliana Botezatu: Conform convențiilor internaționale legate de siguranța transportatorilor și transporturilor, da! Din 2013, de când Casa de Asigurări de Sănătate a Transportatorilor a fost practic desființată, toate spitalele din rețeaua sanitară a Ministerului Transporturilor au contract cu Casa de Asigurări de Sănătate.
Managerul mai spune că Spitalul Port ajunsese într-o asemenea stare de degradare, încât risca să nu mai fie sigur pentru bolnavi și angajați.
Dr. Iuliana Botezatu: Clădirea a avut pe parcursul ultimelor decenii inundații repetate la demisol. Acolo nu se putea desfășura activitate medicală. Erau practic spații inutilizabile. Când ploua afară, în clădire intra apa prin pereți. Instalația electrică era cu multe probleme și improvizații – nu cunosc exact cum s-au făcut și când s-au făcut – intervenții care nu erau conforme cu necesitățile unei instalații electrice exploatate într-un spital unde există bloc operator ATI, oxigen ș.a.m.d. Instalația de gaze și fluide medicale era veche. Vreau să vă spun că nici măcar nu mai respecta normele.
Lucrările de reabilitare și consolidare au început în decembrie 2021, iar activitatea Spitalului Port a fost relocată în sediul principal al Spitalului Căi Ferate Constanța, de lângă Stadionul Portul și în Policlinica instituției. Managerul Iuliana Botezatu mai spune că investiții s-au făcut și în aparatură și în mobilier, iar în curând spitalul din port va redeveni funcțional
Dr. Iuliana Botezatu: După mai bine de jumătate de secol, era imperios necesar să facem o intervenție substanțială și radicală, atât la nivelul clădirii, cât și la nivelul tuturor instalațiilor aferente unei funcționalități normale de spital. Era vorba despre instalațiile electrice, sanitare, termice, reabilitările interioare, hidroizolațiile, lucrări de consolidare, în paralel cu cele de renovare propriu-zisă ș.a.m.d. Tot mobilierul medical și aparatura medicale din blocurile operatorii, esențială, au fost înlocuite cu mobilier și aparatură nouă, în garanție. Toate acestea sunt instalate în perioada de garanție de către furnizor. Toată lumea a avut intervenții succesive și simultane, astfel încât la un moment dat, pe fiecare nivel de clădire, erau câte patru-cinci echipe, din diverse domenii – instalațiile de gaze și fluide medicale, instalațiile electrice. Eu sper ca toate aceste elemente, inclusiv lucrările legate de fațadă, de termoizolația fațadei, să fie finalizate cel târziu în aprilie.
Spitalul Port are acum un sediu corespunzător, are aparatură nouă, însă rămâne cu o problemă veche, cea a deficitului de personal.
Dr. Iuliana Botezatu: Întotdeauna a existat o problemă cu acest deficit de personal. În mod constant am avut până în prezent acoperire cu 50% din necesarul statului de funcții. Recent am inițiat activitatea de concursuri, transferuri, pentru că, aici, la nivelul Spitalului Port, avem și o nouă propunere de structură funcțională, organigramă și stat de funcții. Cu alte cuvinte, avem nevoie de mai mult personal decât până acum.
Spitalul Port are 63 de paturi, cele mai multe 48 în secție de chirurgie, în cadrul căreia funcționează compartimente de ortopedie și chirurgie vasculară. Alte 15 locuri sunt destinate secției ATI.
Interviu realizat de Cătălina Radu/ Editor online: Adina Sîrbu/ Foto: unsplash.com