INTERVIU | Jumătate dintre mașinile verificate anul trecut în trafic aveau deficiențe majore!
Publicat de Adina Sîrbu, 21 martie 2023, 11:27
Controalele efectuate în trafic, anul trecut, de către inspectorii Registrului Auto Român au scos în evidență faptul că aproape jumătate dintre mașinile verificate aveau deficiențe majore. Cât de sigure sunt mașinile pe lângă care trecem, în fiecare zi, pe șosele? Laurențiu Despina a dialogat pe această temă cu Sorin Țuțuianu, directorul reprezentanței Constanța a Registrului Auto Român.
În 2022, Registrul Auto Român a verificat în trafic, din punct de vedere tehnic, 76.440 de vehicule la nivelul întregii țări. În urma controalelor, inspectorii RAR au constatat că 45% dintre acestea aveau deficiențe tehnice majore sau și periculoase, motiv pentru care au fost declarate neconforme.
Redactor: Care este situația punctual pentru Constanța?
Sorin Țuțuianu: În județul Constanța au fost verificate anul trecut 1.834 de vehicule. Dintre acestea, 72% prezentau diferite neconformități tehnice sau legate de acte, iar 175 dintre acestea, adică 9,54% prezentau pericol iminent de accident. Din totalul autovehiculelor oprite, în 7% din cazuri au fost constatate deficiențe din sfera poluării 2,18% aveau probleme legate de identificare, iar aproximativ 1% aveau ITP fals, expirat sau anulat.
Redactor: De multe ori ne deplasăm în trafic și vedem mașini care emit noxe poluante. Pur și simplu, un fum negru, absolut deranjant, și ne întrebăm: pe acestea nu le vede nimeni? În ce condiții ar putea fi trase pe dreapta? Este posibil doar în cazul unui control efectuat de inspectorii RAR?
Sorin Țuțuianu: Doar în cazul controalelor la care participă și inspectorii RAR, conform prevederilor Codului Rutier. În afară de procesul-verbal, se întocmește o notă de constatare tehnică de către inspectorii din cadrul corpului de control tehnic în trafic. Probabil că în scurt timp colegii mei din București vor găsi o soluție ca să putem identifica aceste vehicule și transmite informația, astfel încât acestea să poată fi oprite cât mai repede.
Redactor: Având în vedere numărul mare al abaterilor constatate, se pune evident și problema modului în care se obține inspecția tehnică periodică, ITP-ul. Ce pot face inspectorii RAR în acest sens?
Sorin Țuțuianu: Da, se fac transmiteri automate de informații legate de control, în cazul care este implicat un vehicul care a obținut ITP recent. De altfel, toate stațiile de ITP sunt monitorizate de către Registru Auto Român. Dar, suplimentar față de acest lucru, există un Departament de Supraveghere Piață, care, în momentul în care constată că sunt astfel de situații, când un vehicul primește inspecția tehnică periodică și el apare într-o stare neconformă pe drumul public, este verificată stația respectivă de către colegii de la Departamentul de Supraveghere Piață.
Redactor: Laurențiu Despina/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: RAR