INTERVIU | Directorul general al Fondului de Garantare a Asiguraților, despre soluțiile românilor cu polițe RCA la EUROINS și plata daunelor
Publicat de Adina Sîrbu, 21 martie 2023, 11:01
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras autorizația de funcționare a Companiei de Asigurări Euroins. Mulți români dețin polițe de asigurare a căror valabilitate va înceta după 90 de zile, dacă această societate va intra în procedura de faliment. În noul context, instituția care va prelua administrarea și va efectua plățile către păgubiți este Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).
Ce soluții au românii cu asigurări RCA la Euroins și care este procedura prin care se pot denunța polițele, aflăm de la directorul general FGA, Mona Lucia Cucu, în interviul realizat de Cezar Colimitra
Redactor: Cât mai pot circula șoferii cu polițele încheiate la societatea intrată în insolvență?
Mona Lucia Cucu: Polițele de asigurare rămân în vigoare. Deocamdată nu s-a deschis procedura de faliment, doar s-a ridicat autorizația, deci nu a început să curgă acel termen de 90 de zile. După deschiderea falimentului, după 90 de zile, polițele vor înceta de drept. Dar până la acel moment, asigurații Euroins au posibilitatea de a-și denunța această poliță și de a opta pentru asigurare la o altă societate de asigurare.
Redactor: Deci asigurații Euroins vor trebui să încheie o nouă poliță, deși cea anterioară nu a expirat?
Mona Lucia Cucu: Exact, da!
Redactor: Unde trebuie să se adreseze păgubiții pentru plata daunelor? Cum pot contacta Fondul?
Mona Lucia Cucu: Dacă vor să-și denunțe asigurarea încheiată la Euroins, trebuie să notifice această denunțare către Euroins, după care trebuie să trimită către noi o cerere de restituire primă. Formularul se numește cerere de plată privind acordarea restituirii de primă și se regăsește pe site-ul nostru. Aceste cereri de restituire primă pot fi deja depuse de acum. Cei care au acum polițe valabile și nu mai doresc să le continue trebuie întâi să trimită această denunțare către societate, după care să se adreseze Fondului cu această cerere de plată. Dacă vor decide să păstreze asigurarea în vigoare până expiră cele 90 de zile de la deschiderea falimentului, atunci nu mai trebuie să facă ei acea denunțare, întrucât vor înceta de drept polițele. Și atunci trebuie doar să se adreseze cu cerere de plată către Fond. Dacă este un eveniment produs pentru care încă nu s-a deschis un dosar de daune la societatea Euroins, pot să adreseze o cerere de deschidere a unui dosar de daună la Fondul de Garantare. Cererile deja se pot trimite. Toate informațiile privind cerere de deschidere și modalitatea de depunere a documentelor se regăsesc pe site-ul nostru, www.fgaromania.ro. Pentru deschidere daune este cerere deschidere dosar daune.
Redactor: Deci doar online se poate lucrul acesta pe site-ul dumeavoastră…
Mona Lucia Cucu: Se poate și pe poștă, dar varianta online este cea mai simplă și cea mai rapidă.
Redactor: Vor fi puncte de lucru locale?
Mona Lucia Cucu: Da, vor fi puncte de lucru în unități reparatoare, unde de regulă se fac astfel de constatări.
Redactor: S-a stabilit deja unde vor fi aceste puncte de lucru?
Mona Lucia Cucu: Încă nu, dar într-o zi – două maxim o să le afișăm pe site-ul nostru. Deja suntem acum în discuții cu reprezentanții unităților unde vom face constatări,
Redactor: Deci punctele de lucru au rolul doar de a efectua constatările…
Mona Lucia Cucu: Da, de a efectua constatări. Precizez că parte mare parte dintre constatări se pot face și online de către inspectorii noștri, deci nu neapărat în puncte de constatare, decât acolo unde situația o impune. Foarte multe dintre cereri le vom prelucra online, în funcție de situație. Se pot face și pe fotografii comunicate de către păgubit,
Redactor: Dar sunt banii suficienți pentru plata tuturor daunelor? Se întrevăd probleme la plata despăgubirilor, la timpul de așteptare?
Mona Lucia Cucu: Deocamdată, noi nu avem o estimare asupra ceea ce înseamnă dimensiunea societății Euroins, însă legea prevede mai multe mijloace prin care noi ne asigurăm fondurile pentru plată. Sunt suficiente prevederi care să asigure că Fondul va face toate plățile și nu va rămâne niciun creditor neacoperit.
Redactor: Cezar Colimitra/ Redactor online: Adina Sîrbu