Ministerul Educației a decis ca vacanța de primăvară de anul viitor să fie de… 2 zile! – susțin mai multe organizații ale părinților
Publicat de Adina Sîrbu, 11 martie 2023, 12:40
Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că, anul viitor, vacanța de primăvară va fi în perioada 27 aprilie – 7 mai și va include Sărbătorile Pascale.
Este vorba doar de Paștele ortodox, sărbătorit duminică, 5 mai 2024, întrucât Paștele catolic va fi pe 31 martie, iar elevii și profesorii nu vor avea liber.
Asociațiile de părinți au reacționat imediat, susținând că ”dacă fostul ministru al Educației Sorin Cîmpeanu a tăiat vacanțele de iarnă, actualul ministru taie vacanța de primăvară”.
Într-un comunicat, FePAL, Grupul Civic Părinții cer schimbare, Grupul Părinții Elevilor din România, Asociația SUPRA și Asociatia Mame Pentru Mame se delimitează complet de declarația ministrului Ligia Deca, potrivit căreia ar fi existat solicitări din partea părinților de a suprapune vacanța de primăvară peste liberele legale care existau oricum.
Amendamentul trimis de organizațiile menționate, în perioada consultării publice, solicita ca perioada dedicată vacanței de primăvară să fie unită cu liberele legale de 1 Mai și zilele de Paști (5 și 6 mai) astfel încât să existe o continuitate atât în ceea ce privește procesul educațional, cât și în privința perioadei de vacanță.
Practic, organizațiile spun că au cerut mutarea cu o săptămână mai târziu a vacanței de primăvară, astfel încât să existe o singură vacanță de două săptămâni (formată din vacanța de primăvară și liberele legale), în loc de câte o săptămână separată.
Redăm, în continuare, comunicatul organizațiilor de părinți:
Conform calendarului privind structura anului școlar publicat vineri, observăm că Ministerul Educației a tăiat complet vacanța de primăvară din varianta inițială – săptămâna 15 – 21 aprilie – și doar a lipit două zile – 29 și 30 aprilie – la liberele naționale care existau oricum. În total, în loc de 14 zile libere, rămân 9 zile.
În urma presiunii organizării olimpiadelor, în așa fel încât să nu se suprapună, și a grupărilor religioase, Ministerul Educației ia decizii care afectează negativ structura anului școlar, rezultând un modul mult mai lung, de până la 10 săptămâni.
Ministerul Educației nu respectă interesul suprem al beneficiarilor educației și principiul de bază al structurii anului școlar pe module, ce presupune perioade egale de învățare alternate cu perioade de vacanță.
De asemenea, menționăm faptul că procesul de consultare publică a fost un alt simulacru. Ministerul Educației nu a respectat legea transparenței, nu a existat o dezbatere publică, deciziile s-au luat în spatele ușilor închise și au fost ignorate toate amendamentele trimise.
Organizațiile noastre au solicitat și comasarea Săptămânii Verzi cu săptămâna dedicată Școlii Altfel, precum și încheierea anului școlar pe 14 iunie, nu pe 21 iunie.
În concluzie, solicităm ferm Ministerului Educației să redea vacanța de primăvară elevilor, să revină asupra amendamentelor trimise și să respecte structura pe module. Este inadmisibil ca o structură a anului școlar să nu reziste mai multe de un an și să fie viciată pentru a deservi diverselor interese.
Se pare că este nevoie să subliniem în permanență faptul că elevii din România au un număr foarte mare de ore de instruire pe zi, cu planuri-cadru care încalcă Normele de igienă ale școlarului, cu volum imens de teme și sarcini pentru acasă, la care se adaugă o zi în plus de școală din meditații. Toate acestea în condițiile în care Ministerul Educației nu reușește să asigure și să garanteze de decenii un standard de educație decent valabil pentru orice școală din România.
Ministerul trebuie să prioritizeze calitatea serviciului public pe care îl oferă prin schimbarea programei, prin reforma curriculară și prin conținuturi adaptate vârstei.
Ministerul trebuie să prioritizeze formarea profesorilor și mai ales să se asigure că mai avem profesori.
(…) Comparația cu statele din UE este lipsită de sens, atât timp cât este mai mult decât evident că standardul zilelor de școală din România este departe de cel european, chiar la nivel minim. Estonia, țară aflată pe primul loc conform rezultatelor la testele PISA, are 35 de săptămâni de școală. România are 36 de săptămâni de școală și cel mai slab sistem de învățământ conform testelor PISA. Cum justifică Ministerului Educației această diferență?
La situația actuală a sistemului de educație din România, mesajul nostru către minister este unul ferm: Nu mai tăiați vacanțe!
Comunicat FePAL, Grupul Civic Părinții cer schimbare, Grupul Părinții Elevilor din România, Asociația SUPRA, Asociatia Mame Pentru Mame/ Redactor online: Adina Sîrbu