Ce spun specialiştii despre contorizarea inteligentă. Care ar fi beneficiile unui asemenea sistem
Publicat de Doina Sirbu, 8 martie 2023, 11:21
Contorizarea inteligentă este un subiect la modă, deocamdată doar în dezbateri, dar cu pași prea timizi în teren, în practică, acolo unde ar trebui să se simtă efectele sale benefice.
Pentru că acest gen de contorizare, mult mai operativ și cu o acuitate mai mare, are capacitatea de a determina valoarea corectă de plată aferentă consumului real pentru fiecare utilizator. Laurențiu Despina a dialogat pe această temă cu Mihai Mereuță, președintele Asociației HABITAT România.
În ziua de azi, mai toate ofertele care ni se fac la aparatură și tehnologie sunt cu titlul de inteligente și vorbim chiar și de proceduri inteligente. Folosim atât de ușor acest atribut, dar în realitate, ne lăsăm cu totul pe mâna inteligenței tehnologice sau, în unele cazuri, rămânem în urmă cu câteva decenii. Cum stau lucrurile, spre exemplu, în cazul contorizării individuale?
Mihai Mereuță: Fiecare avem experiențele noastre cu instrumentele de măsurare la care avem acces pe contorul de apă rece, contorul de apă caldă, repartitorul de costuri și, mai nou, contorul de energie sau de gaz natural. Mă refer, mai nou în domeniu transmiterii radio. Dar totuși, această trecere la contorizare inteligentă, un singur fapt ar trebui să ne bucure, ținând cont de facturare pe mai multe luni, transmiterea indexului, probleme nesfârșite pe subiect. În clipa în care ai contor smart, automat se transmite indexul consumului. Şi atunci, chiar și din punctul ăsta de vedere, această intervenție a tehnologiei, zic eu că nu face rău, mai ales că operatorii în domeniul energiei au încercat să-și reducă costurile foarte mult și au redus mult numărul de cititori sau perioada la care citesc aceste contoare.
S-a vorbit mult despre contorizarea individuală, dar cât de obligatorie mai este? De ce se tot prorogă termenele la care această contorizare individuală trebuie aplicată și de ce nu există o viziune integratoare?
Mihai Mereuță: În toate orașele, şi în Constanța, au existat perioade în care a început victorios montarea contoarelor așa-zis individuale. De fapt, aceste contoare de sub chiuvetă, la apă rece, apă caldă înseamnă tot niște repartitoare de costuri de apă rece, apă caldă. Și la un moment dat lucrurile s-au blocat din motive multiple. Nu a existat o campanie de informare a consumatorilor cu privire la beneficii. Pe de altă parte, calitatea serviciului prestat de operatori n-a încurajat montarea acestuia dacă n-ai aveai parametri la baza blocului, n-aveai ce repartiza în bloc, nefăcându-se contorizarea pe toate sursele de energie, acolo unde se contoriza căldura se consuma mai mult gaz la comun. Practic, autoritatea, municipiul și Guvernul n-au înțeles beneficiile, n-au înțeles faptul că, de fapt și de drept, pe de o parte, ne plângem că plătim subvenții uriașe, multe ajutoare de încălzire. Pe de altă parte, era mai simplu probabil să dăm ajutoare sau să plătim subvenții, decât să avem niște măsuri care să dureze și anume măsură – o investiție în eficiență energetică. Nu așa trebuia rezolvat și miliardele care s-au dat în direcția asta puteau fi direcționate mai mult spre eficienţă energetică, inclusiv spre contorizare individuală.
Pare a fi un concept novator, dar așa cum spuneați, amânăm mereu. Spunem că există motivația să avem o astfel de contorizare, dar ea nu se aplică. Cineva se teme de această metodă?
Mihai Mereuță: Inerția este mare și, bineînțeles, la un moment dat, distribuitorii ar trebui să facă eforturi și ANRE-ul ar trebui să țină de programările inițiale. Apar o sumedenie de avantaje aduse de acest contor inteligent, dar inclusiv duc la schimbarea comportamentului consumatorului. Gândiți-vă că ați putea avea contracte de intervale orare diferite, cu tarife diferite și să deranjezi vecinii, dar, plătești mai puțin. Puneai noaptea mașina de spălat, era mai ieftină energia. Pe partea de încălzire, repartizarea individuală are un scop de a plăti proporțional cu ceea ce consum.
Vorbim și de contorizarea inteligentă, dar în același timp și de eficiență energetică. De curiozitate, v-aș întreba care este TVA-ul pentru un bloc de 100 de apartamente plătit la utilități publice pe un sezon? Ce ar trebui făcut să putem folosi acei bani pentru a nu mai apela la bunăvoința Guvernului sau a Primăriei?
Mihai Mereuță: Din fericire, în ultimul timp au apărut unele facilități, în sensul că TVA-ul s-a redus la 5% pe perioada iernii, doar. Oricine poate să se uite pe factura de energie electrică, factura de apă, nota de consum pe căldură. În general, tot ce plătim ca utilități oricum sar de 100 lei de apartament și sar de 600 lei pe un sezon de încălzire. Dacă facem socoteala ori 100 de apartamente, ori, să zicem, o perioadă de cinci ani de investiție, banii ar fi suficienți pentru a începe să facem lucrările de eficiență energetică, dacă ar fi sistemul ăsta de facilități fiscale, și anume foarte simplu spui, domnule, dacă faci dovada că ai folosi banii în măsuri de eficiență energetică, este deductibil TVA-ul respectiv și îl primești ca orice activitate economică, dar oricum, dacă s-ar dori, s-ar găsi posibilitatea asta.
Redactor: Laurenţiu Despina/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: pixabay.com