FOTO | Care este atmosfera în vama de la ISACCEA, la un an de la declanşarea conflictului din Ucraina
Publicat de , 24 februarie 2023, 10:36
Prin Vama Isaccea, au trecut, timp de un an, refugiați ucraineni – persoane vulnerabile, mame, copii, bunici – unii răspândiți acum, în lumea toată, alții rămași în țara noastră, refugiați care trăiesc drama separării. Oamenii din Isaccea – localnici, autorități, voluntari – au fost şi sunt un real sprijin pentru refugiați.
Cecilia Pătrăhău se află astăzi, din nou, în Vama Issacea şi relatează:
„Este liniște acum în Vama Isaccea, situația este cu totul alta decât acum un an, când, nu numai că era mai cald, dar erau foarte, foarte mulți refugiați, bacul trecea foarte des. Acum am asistat la sosirea primului bac, la 10.45, şi am văzut că sunt multe mașini, camioane, tiruri, autoturisme, dar și persoane care veneau pe jos. Ucrainenii au început să se bucure de libertatea de a circula pentru că vin și se întorc, ceea ce n-au putut să facă în acum. Am întâlnit de exemplu, o domnișoară din Odessa, care se întorcea cu mașina încărcată de ajutoare şi ne-a spus că mâine este ziua ei și vrea să și-o petreacă cu părinții rămași acasă. Am întâlnit, de asemenea, două doamne din Ismail, care este la o aruncătură de băţ, peste Dunăre, de noi, care veneau cu către cei patru copii ai lor, cu multe bagaje și le-am întrebat de ce au ales abia acum să vină în România, la un an distanță, și dacă în zona aceea sub bombardamente sau sunt în pericol. Mi-au spus că nu sunt bombardamente, nu a ajuns războiul peste ei, dar nu se mai poate trăi, e greu de trăit în Ucraina în aceste momente și de aceea ar vrea să rămână în România, dacă se poate, dacă e liniște.“
În prezent, aproximativ 1.500 de persoane tranzitează Vama Isaccea, pe ambele sensuri. „Balanţa este echilibrată, cam de o perioadă de timp, nu mai este la fel ca la începutul conflictului“, spune Andrei Ene, purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă.
„În PTF Isaccea, deși este un punct cu specific rutier, transportul se efectuează cu ajutorul unui feribot pe malul celălalt. Capacitatea feribotului este redusă, de aceea pentru TIR-urilefoarte multe care fac transport de marfă din Portul Constanţa sau din alte țări și vor să meargă în Ucraina, timpul de aşteptare este foarte mare“, a precizat Andrei Ene.