Canalul Dunăre Marea Neagră ar putea fi luminat pe întreg parcursul său, de la Cernavodă la Agigea. Aceste lucrări de modernizare fac parte dintr-un proiect mai amplu, aprobat de Guvern, care vizează în principal creșterea siguranței navigației. Laurențiu Despina a abordat acest subiect cu Daniel Georgescu, Directorul General al Administrației Canalelor Navigabile.
Trebuie să vă spun un secret: în 1989, lucrările la Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari au fost aproape inexistente, vorbim de taluzul celor două maluri, iar la Canalul Dunăre-Marea Neagră nu au fost finalizate lucrările canalului. Noi am făcut demersurile necesare și, pentru faptul că am fonduri europene, am accesat să facem un studiu de fezabilitate pentru a finaliza lucrările – taluzare și retaluzare ale cele douăcanale. O să avem mai multe lucrări cuprinse înacest contract. Vrem să facem inclusiv iluminatul pe cele două canale și, dacă se poate, pentru securitate și siguranța navigației, intenționăm Canalul Dunăre-Marea Neagră să îl luminăm peste tot, de la Cernavodă la Agigea.
2022 a fost un an bun pentru Administrația Canalelor Navigabile?
L-am mânia pe Dumnezeu să spunem că nu a fost un an bun. Da, a fost un an bun, cu o creștere de 1.2% față de anul 2021, vorbim la tone de capacitate care au tranzitat cele douăcanale. Una peste alta, cred că ce-am pierdut din Europa Centrală şi de Est, vorbim de exporturile din cele 2 țări riverane Dunării și aici vorbim de Ungaria și de Serbia, a fost acoperit traficul care a scăzut de acolo, a fost acoperit de traficul care a venit din Ucraina.
Apropo de acest aspect, se poate spune că, în contextul conflictului din Ucraina, folosirea canalelor a devenit o alternativă mai solicitată? Și cum vedeți, ca dinamica traficului de mărfuri pe canale, acest an?
Va fi o creștere, gândiți-vă că noi, în 2022, am avut creștere, față de 2021, a traficului din Republica Moldova și Ucraina de 29 % și cred că anul acesta va crește traficul, nu numai canalul va beneficia, cred că toate administrațiile de pe Dunăre, pentru că, așa cum știe toată lumea, cel mai ieftin transport este transportul pe apă și cu siguranță se va apela la acest transport. Partea bună a războiului din Ucraina este că foarte mulți operatori și foarte mulți armatori au constatat că este o alternativă foarte sigură și foarte bună și transportul pe apă.