Ce spune Sorin Belu, activist civic de la organizația ecologistă Baricada Verde, despre finalizarea lucrărilor pe principalele bulevarde din oraş
Publicat de Doina Sirbu, 4 ianuarie 2023, 08:27
Venirea la Primăria Constanța a lui Vergil Chițac a coincis cu demararea multor proiecte de infrastructură, înlocuiri de conducte de apă, reparații capitale la rețeaua de termoficare, la Cazino. Ridicarea unei săli polivalente, reabilitarea principalelor bulevarde ale orașului.
Urmează demolarea stadionului și reconstruirea sa într-o formă modernă. Proiectele sunt fie moștenite de la predecesorul său, fie proiecte proprii ale actualei administrații locale. Multe din aceste lucrări întinse pe aproape 2 ani, au deranjat traficul rutier și se simte o iritare la nivelul populației. Marian Cosor l-a invitat pe activistul civic, Sorin Belu, de la organizația ecologistă Baricada Verde pentru a ne prezenta perspectiva sa asupra investițiilor Primăriei Constanța.
Ce se va întâmpla la nivelul municipiului Constanța în 2023? Avem primele sute de metri finalizate pe Bulevardul Lăpușneanu și vedem că parcarea de pe banda 1 se păstrează. A reușit Primăria să împace și locatarii și Comisia Europeană, adică vor fi și piste de biciclete și parcări pentru mașini?
Sorin Belu: Avem banda 1 care va fi de autobuze, dar nu este finalizată lucrarea. Pe boulevard nu s-au trasat liniile de demarcație între benzile care trebuie să fie două de dus și una pentru autobuz.
Spuneți că nu ar fi loc de prea mult optimism acolo?
Sorin Belu: Nu, nu, nu! Proiectul este clar. Ei își doresc ca să fie banda dedicată pentru autobuze și din start, se știe de acum 2 ani de zile că vor dispărea 1400 de locuri de parcare, 1200 de locuri de parcare.
Constănțenii, mai ales automobiliștii, au parte de blocaje în trafic din cauza lucrărilor numeroase care se desfășoară pe bulevarde, chiar și pe străzi mai importante. În 2023 vom avea un prim proiect major finalizat – Cazinoul sau un bulevard terminat de la un capăt la altul?
Sorin Belu: E posibil ca Bulevardul Lăpușneanu și 1 Decembrie să fie finalizate, dar Cazino-ul, cum am avut acum câțiva ani gura aurită, am spus că în an electoral, 2024, atunci va fi gata. Şi de ce spun Lăpușneanu? Pentru că aici, fiind cu fonduri europene vor fi forțați să-l termine până undeva în noiembrie cel puțin, altfel pierd finanțarea.
În privința unor parcări supraetajate sau unei alte forme care să preia aceste vehicule care altădată sunt de-a lungul bulevardului…
Sorin Belu: Aici e marea problemă a multor constănțeni, nu numai a șoferilor, pentru că trebuie să ne punem și în postura celor care au copii, sunt bătrâni și vin să-i ia, să îi ducă în parc, să îi ducă la spital ori în vizită la alte rude. Și atunci sunt nevoiți respectivii să vină cu mașina în zona Bulevardului Lăpuneanu sau 1 Decembrie. Eh, Primăria, atâția ani a avut și se știa de acest proiect și nu a încercat să demareze lucrări în cartiere să facă acele parcări.
Se va mai săpa pe Bulevardul Aurel Vlaicu? Se va produce străpungerea aceea promisă de la Eden spre Bulevardul Aurel Vlaicu pentru a crea o nouă șosea în 2023.
Sorin Belu: Așa s-ar părea, numai că acum câteva zile s-a aprobat în Consiliul Local, nu ştiu dacă aţi fost atenţi, acel proiect – Bulevardul Madrid care vine dinspre și culmea este că se va termina în Bulevardul Aurel Vlaicu. Ne punem întrebarea dacă acum Aurel Vlaicu este sufocat, când va veni și acel bulevard tot în Aurel Vlaicu, ce se va întâmpla? Aș fi vrut ca consilierii locali să aibă viziunea mai departe, să facă pasarele, să pregătească de acum ce se va întâmpla peste 5 ani de zile. Bun, facem acel bulevard că și acela va dura un an, doi. Eh, în momentul când se va termina acel bulevard cum va fi? Deja Aurel Vlaicu a devenit un bulevard de cartier, pentru că în stânga și în dreapta avem multe blocuri, deci nu mai este o centură a orașului Constanța și deja merge printr-o zonă de blocuri și hipermarket-uri.
Mai era o idee acolo unde intră DN-ul dinspre Ovidiu în Constanța, să se facă tot așa un pod care să nu mai treacă prin Aurel Vlaicu, să nu se mai blocheze circulația acolo.
Sorin Belu: Da, noi avem o viziune mult mai largă, în sensul că noi am fi făcut un metrou ușor pe zona respectivă și am fi făcut zona CET care să se unească cu Sat de Vacanță, cu deviere de la Gară pe acea linie care merge spre Năvodari și să meargă mai departe spre Kogălniceanu. Adică, noi trebuie să vedem în timp și să pregătim terenul. Adică să nu ne trezim pe urmă că nu avem teren, nu putem să expropriem, adică lucrurile astea fiind acum câmp, pot să lucrezi altfel, dar de asta zic că viziunea consilierilor locali văd că nu prea e pe termen lung.
Să vorbim și de zona Bulevardului Ferdinand, unde acum se lucrează la trotuare, se lucrează și pe strada adiacentă Cuza Vodă. Acolo este prognozată o schimbare majoră în 2023. Despre ce este vorba?
Sorin Belu: Da, acolo sunt mari nereguli, putem spune, pentru că administrația Făgădău, când a votat în 2019 acest proiect, se știa ceva în genul că de la Gară, pe Bulevardul Ferdinand către mare, pe spre strada Mircea cel Bătrân, va fi sens unic şi a rămas și întoarcerea ar fi fost pe strada Traian, nicidecum pe strada Cuza Vodă. Acum, riveranii străzii Cuza Vodă s-au trezit că au un proiect în care toată circulația, însemnând de pe strada Mircea, de pe Bulevardul Tomis, Mihai Viteazu, I. Gh. Duca… I. Gh. Duca preia și tot Bulevardu Mamaia, vor veni pe strada Cuza Vodă ca să iasă în bulevardul Brătianu şi să ajungă la Gară. Vă dați seama că lucrurile sunt foarte complicate, în sensul că noi am făcut hârtii și adrese către Primăria Constanța, iar răspunsul a fost că acolo se doresc două benzi de circulație fără a parca, fiind o problemă pentru riverani, în sensul că unii au garaje, alții au boxă, alții nu au nici una, nici alta. Ei când și-au luat acum 20 de ani sau 30 de ani mașină, și-au luat pe principiul că pot să parcheze în fața casei. Eh, iată, că nu mai pot să parcheze nici pe strada Cuza Vodă, dar nici riveranii de pe strada Ștefan cel Mare care parcau pe strada Cuza Vodă. Şi ştiţi ce e culmea culmilor? Nici riveranii de pe bulevardul Ferdinand nu mai au unde să parcheze nici pe Ferdinand, dar nici pe Cuza Vodă, deci va fi o mare problemă pentru cei din zona respectivă.
Parcul de pe varianta spre Ovidiu a fost anunțat ca o victorie a spațiilor verzi împotriva blocurilor, dar fiind atât de departe de municipiu, nu pare o alegere prea potrivită. De ce a fost ales acest loc și dacă va demara proiectul în 2023?
Sorin Belu: Cred că va demara, pentru ca în 2024 să spună, iată, că am demarat un nou proiect, un nou parc pentru constănțeni, numai că acel parc pentru constănțeni va fi pentru cei riverani, nicidecum aşa cum sunt celelalte parcuri care vin din multe colțuri ale orașului, chiar la Gară, Parcul Tăbăcărie, care e renumit, deci, așa, să spunem că am făcut un parc este pentru a crește spațiul și să fie la statistică bine, pentru că are o suprafață mai mare.
Spuneţi, de fapt, că standardele Uniunii Europene obligă municipalitățile să aibă…
Sorin Belu: 26 de metri pe cap de locuitor şi Constanța este mult sub, nu știu, era undeva 14-15, deși e posibil să fie mult mai jos.
S-a vorbit mult despre supraîncărcarea municipiului și a stațiunii Mamaia cu blocuri, iar pierderea Primăriei Constanța de către Decebal Făgădău este o formă prin care au reacționat cetățenii împotriva acestor construcții care au sufocat orașul. Ce s-a întâmplat în acești 2 ani de mandat ai lui Vergil Chițac, de când a preluat conducerea municipalității? Avem în construcție blocuri autorizate de Făgădău, dar în ce măsură sunt și construcții masive pe locuri strâmte, autorizate de Chițac?
Sorin Belu: S-au autorizat și în acest mandat, dar pentru că noi am monitorizat și aceste lucrări și aceste avize date de către Primăria Constanța, într-adevăr, numărul a fost mai mic față de ce era în vechea legislație.
Ne amintim de o dispută pe tema unei biserici construite abuziv pe trotuar, în zona Macului Roșu, în care părțile implicate, Primăria respectivă, Arhiepiscopia își aruncau acuzații. Există o hotărâre definitivă a justiției de demolare, dar biserica este în continuare acolo. Ce se întâmplă? A renunțat Primăria s-o demoleze?
Sorin Belu: Nu, nu chiar pe data de 29 decembrie, o nouă sentință se dă, dacă nu se dă iar cu amânare, în care biserica a atacat acel act de demolare. Nu sunt în termeni, nu sunt cu avocații, dar există tot felul de chichițe de care ei au știut să se lege și, iată, că Primăria n-a putut să demoleze, pentru că a fost contestat. Din punctul meu, nici eu nu sunt de acord cu acea biserică pe trotuar.
Interviu realizat de Marian Cosor/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: Primăria Constanţa