Avem un trafic auto foarte aglomerat, cu șoferi nervoși, grăbiți și foarte agresivi. Din acest punct de vedere, conducerea defensivă este o temă de stringentă actualitate. Există chiar și o lege în acest sens, care prevede obligativitatea de a urma o pregătire de specialitate, atât sub formă de teorie, cât și practică pe unele simulatoare și, în afara școlii propriu-zise de conducere, ar trebui făcute și această specializare în materie defensivă. Dar putem cuantifica roadele unei astfel de pregătiri? Și cine organizează astfel de cursuri? Un punct de vedere aparține și Confederației Operatorilor de Transport Autorizat din România. Laurențiu Despina a stat de vorbă cu Vasile Ștefănescu, președintele Confederației.
defensivă este un subiect de actualitate, în condițiile în care avem un trafic foarte aglomerat, cu o infrastructură precară și o nevoie tot mai mare de timp de a ajunge cât mai repede acolo unde ne propunem. Există chiar inițiativa organizării unor workshop-uri pe această temă, dar care este punctul de vedere al transportatorilor cu privire la ideea unor cursuri de conducere defensivă?
Noi nu contestăm cursurile de conducere defensivă din perspectiva siguranței conducătorilor auto și, având în vedere amploarea accidentelor rutiere, considerăm benefică orice măsură care a produs rezultate valide în alte țări. Ceea ce noi am precizat a fost lipsa predictibilității în luarea acestor măsuri de a impune obligativitatea introducerii pregătirii speciale pentru conducerea auto defensivă. Care au fost mecanismele prin intermediul căruia au fost cuantificate beneficiile aduse siguranței rutiere, raportate la beneficiile de ordin economic-financiar ale celor care vor derula cursurile de conducere defensivă, apropo de cine vor plăti aceste cursuri. De asemenea, nu este reglementat un plafon tarifar pentru aceste cursuri și nu sunt prevăzute dispoziții în baza cărora autoritățile pot sancționa practici tarifare abuzive. În altă ordine de idei, au fost introduse condiții referitoare la dotarea cu echipamente care simulează habitatul unui autovehicul și care trebuie să asigure răsturnarea, precum și impactul frontal. Logica nu impune să constatăm că din prevederile legale în vigoare sau din cele în stadiul de proiect nu sunt prevăzute autorități care vor avea rolul de a omologa aceste echipamente experimentale. Noi suntem împotrivă ca aceste cursuri defensive să fie plătite din bugetul statului…