Ce spune Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, despre promulgarea legii prin care se plafonează prețul final de către furnizorii de energie electrică
Publicat de Doina Sirbu, 19 decembrie 2022, 12:27
Promulgarea legii prin care se plafonează prețul final de către furnizorii de energie electrică ar trebui să ne asigure o iarnă mai blândă, cu temperaturi pozitive…în buzunare.
Dar toate aceste facilități vin la pachet cu birocrația de rigoare, cu cereri care trebuie completate și depuse pentru a putea beneficia de tarife plafonate încă de la 1 ianuarie 2023. Mai multe aflăm la Interviul dimineții, din dialogul purtat de Laurențiu Despina cu Dumitru Chisăliță, expert senior gaz și energie, președintele Asociației Energia Inteligentă.
Pentru început, ce prevede noua lege de plafonare a tarifelor la energie și gaze?
Dumitru Chisăliță: Prevederile fac referire la destul de multe modificări conceptuale față de ordonanța 119 pe care această lege practic, o validează. Este vorba de faptul că prevede un preț maximal pentru toți clienții de energie electrică. Astfel, încă nu va exista preț mai mare plătit de 1.3 lei pe kWh cu TVA inclus. Un alt aspect este că pentru cei care se încadrează în anumite categorii există mai multe condiționalități. În primul și în primul rând discutăm de situația familiilor monoparentale cu un copil, de situația familiilor cu mai mult de 3 copii, de situația unor clienți care folosesc echipamente medicale. Toți aceștia vor beneficia de un preț plafonat de 0.68 de lei pe kWh cu TVA inclus, indiferent de nivelul de consum, dar există necesitatea ca aceștia să transmită o cerere și o declarație pe propria răspundere cum că se încadrează într-o astfel de situație. Există și încă o categorie pe care trebuie să o luăm în considerare. Se acordă de acum plafonare, dar pentru un singur loc de consum. Asta înseamnă că cei care au mai multe locuri de consum sunt obligați să depună o cerere și o declarație pe proprie răspundere la care din locurile de consum și unde poate să aibă fie domiciliul, fie reședința vor beneficia de preț plafonat. Există o altă condiționare și anume consumul din anul 2021. Dacă consumul mediu este sub 100 kWh în 2021, atunci, clientul, practic, beneficiază de un preț plafonat de 0,68 de lei pe kWh cu TVA inclus. Dacă consumul este între 100 și 255, beneficiază de un preț plafonat de 0,8 lei kWh cu TVA inclus. Dacă este peste 300 de kWh, practic plătește, așa cum a spus 1,3 lei pe kWh cu TVA inclus.
Insist pe necesitatea redactării acelei cereri de care ați amintit. Cât de importantă este și ce fac cei care nu știu, nu pot, nu au timpul necesar pentru a face aceste demersuri? Sau ce fac cei de la țară? Pentru că știți foarte bine, digitalizarea este doar în sloganele Guvernului, nu și la nivel de uliță.
Dumitru Chisăliță: Da, ce se întâmplă dacă nu faci o astfel de declarație? Răspunsul este că nu rămâi sub nicio formă fără energie electrică, nu ți se reziliază contractul, doar că vei achita un preț maximal de 1, 3 lei pe kWh TVA inclus. Deci, practic, cei care nu fac nimic ajung într-o astfel de situație. Problema care, pe bună dreptate au ridicat-o, este legată de faptul că această birocrație se impune și pe un termen foarte, foarte scurt. Discutăm de zile care sunt marcate de sărbători, sunt marcate de programe reduse de lucru, sunt marcate de multe zile libere și atunci discutăm de fapt, de doar câteva zile pe care un client le-ar avea la dispoziție pentru a beneficia de aceste plafonări. În același timp, în situația în care, să spunem nu se ajunge, nu este timp să le depui până pe 31 decembrie 2022, este posibilitatea ca în continuare să poţi face aceste depuneri de declarații, respectiv de cereri, doar că se pierde o lună.
Trecem de la teorie la practică, dacă se poate spune așa, la probleme. În cazul unui client care are mai multe proprietăți și are contracte la diferiți furnizori…
Dumitru Chisăliță: Da, deci asta este situația care nu a fost tratată în lege și legea, vorbind de necesitatea ca furnizorul să se asigure ca un client să aibă un singur loc de consum, indiferent dacă este proprietar sau nu este proprietar al acelui loc de consum, n-a ridicat problema că furnizorul n-are această capabilitate, având în vedere că un client poate să aibă mai multe contracte încheiate cu mai mulți furnizori și atunci a apărut necesitatea ca toți clienții să declare pe propria răspundere că au sau că nu au mai multe locuri de consum, adică 9.000.000 de clienți în două săptămâni să facă aceste declarații. Având în vedere aberația unei astfel de demers, noi am făcut o propunere ca autoritatea să vină și să dea acele liste cu clienții care nu trebuie să facă nimic, care pur și simplu se vor găsi într-o situație care vor beneficia la adresa de domiciliu de preț plafonat, dar oricum o să rămână foarte multe probleme, pentru că în România sunt nenumărate cazuri particulare în ceea ce privește modul în care s-a încheiat un contract, în situație în care, de exemplu, oamenii au vândut un apartament sau au vândut o casă, iar noul proprietar nu s-a preocupat să își facă un nou contract. Asta înseamnă că noul proprietar s-ar putea să nu beneficieze pur și simplu de aceste prețuri plafonate sau au existat situații în care au mai multe locuri de consum. Nu știu despre aceste prevederi, nu fac nimic, autoritatea îi va încadra la locul de domiciliu, dar s-ar putea ca locul lor de domiciliu să nu mai corespundă cu locul de reședință și ca atare să nu beneficieze acolo unde și consumă, de aceste prevederi legale. Cred că o prevedere a legii care, cumva, din nou, a dorit să taxeze pe aşa-zişii bogați care au mai multe o locuință se va răsfrânge negativ asupra funcționalității facturării energiei electrice în România.
Care este situația în cazul chiriașilor?
Dumitru Chisăliță: În cazul unor chiriași, persoana proprietară acelui apartament va dori să-și maximizeze avantajele, respectiv va opta ca potențialele plafonări să apară la domiciliul lui. Asta înseamnă că chiriaşul din start ajunge în situația de a nu mai beneficia de plafonări chiar dacă consumă mai puțin. Ori într-o astfel de situație apare necesitatea ca chiriașul să-și facă un contract propriu cu un furnizor de energie electrică și în baza acestui contract să beneficieze de plafonare.
A trecut o lună de iarnă blândă, aș spune. Cum stăm și la ce să ne așteptăm în continuare?
Dumitru Chisăliță: Chiar dacă, oarecum, prognozele din ultima perioadă erau favorabile, într-adevăr, realitatea a fost și mai favorabilă decât prognozele. Asta a însemnat că nu au existat perioade foarte reci în această lună, consumurile au fost reduse, nu a existat absolut nicio problemă în funcționalitatea sistemelor energetice. Dacă și lunile următoare se vor înscrie în acelaşi trend, probabil că ne vom vedea la primăvară fără probleme deosebite din punct de vedere tehnic și dacă vom reuși să depunem și declarațiile, respectiv cererile la timp, vom avea și niște prețuri corespunzătoare.
Redactor: Laurenţiu Despina/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: arhivă