FOTO. Se împlinesc 12 ani de când troleibuzele nu mai circulă pe străzile Constanței

Publicat de Adrian Băncilă, 4 decembrie 2022, 19:09 / actualizat: 6 decembrie 2022, 11:45
Data de 4 decembrie 2010 a fost cea în care transportul în comun electric din Constanța a fost desființat în totalitate.
Ultimele două trasee pe care au circulat troleibuze au fost:
- Palas – IPMC – Pod Butelii – Policlinica CFR – ICIL – Centrul Jean Constantin – Teatrul de Stat Constanța – Poarta 2 (linia 48);
- Palas – IPMC – Pod Butelii – Policlinica CFR – ICIL – Gara CFR (linia 48B).
Mijloacele de transport în comun electric au fost înlocuite cu autobuze. Ulterior, linia 48B a fost suspendată.
În Constanța, troleibuzele au fost introduse în anul 1959. În anii ’80, traseele au fost renumerotate și au primit indicative de la 40 până la 51 (anterior, numerotarea începea de la 20).
Alte trasee deservite de-a lungul timpului au fost:
- Pescărie – Centru – Gara CFR (linia 40);
- Mamaia – Pescărie – Centru – Gara CFR (linia41);
- Tomis Nord – Centru – Poarta 2 (linia 42);
- Tomis Nord – Centru – Gara CFR (linia 43);
- Poarta 1 – Casa de Cultură – Energia (linia 44);
- Mamaia – Pescărie (linia 47);
- Poarta 1 – Casa de Cultură – Inel 2 – Pod Butelii – Interioară 4 (linia 49);
- Poarta 1 – Casa de Cultură – Inel 2 (linia 51).
La începutul anilor 2000, începea înlocuirea mijloacelor de transport în comun nepoluant cu autobuze MAZ.
În prezent, situația fostelor trasee deservite de troleibuze este următoarea:
Linia 40. În 2014, traseul a fost comasat cu cel al liniei de autobuz 5. Astfel a fost înființată linia 5-40 (Viile Noi – Gara CFR – Centru – Pescărie). În anul 2017, traseul liniei 5-40 a fost comasat cu cel al liniei 40C și a fost prelungit până la Campusul Universității Ovidius;
Linia 41. În 2008, odată cu introducerea autobuzelor etajate, linia a devenit turistică și a căpătat denumirea Mamaia Estival, apoi 40 Mamaia. astăzi se numește City Tour și include și obiective turistice din Portul Constanța.
Linia 42. Traseul se menține și astăzi. Din 6 decembrie 2022, acesta va fi prelungit până Portul Tomis.
Linia 43. În 2014 au fost comasate și traseele liniilor 2 și 43. Astfel a fost înființată linia de autobuz 2-43 (Tomis Nord – Centru – Gara CFR – Poarta 6). În anul 2006, odată cu deschiderea centrului comercial Tom Carrefour a fost introdusă și linia 43C (Gara CFR – Centru – Carrefour), iar la deschiderea mall-ului Maritimo – azi Vivo! Constanța – a fost introdusă și linia 43M (Gara CFR – Centru – Vivo. Pe linia 43M circulă autobuze electrice).
Linia 44. În 2012, odată cu inaugurarea campusului social Henri Coandă, traseul liniei a fost prelungit până la noua locație.
Linia 47. Traseul a fost suspendat. În urma mai multor socilitări, a fost reintrodus recent, cu mențiunea că autobuzele întorc la Campusul Universității Ovidius.
Linia 48. Traseul se menține și astăzi.
Linia 48B. A fost suspendată
Linia 49. Traseul a fost suspendat. Însă, pe o rută asemănătoare (Poarta 1 – Casa de Cultură – Inel 2 – Halta Traian – Interioară 4) circulă linia de autobuz 51B.
Linia 51. Traseul există și astăzi.
Ultimele tipuri de troleibuze care au circulat pe străzile Constanței au fost Rocar de Simon.
Foto: Ciprian Onea/Redactor: Adrian Băncilă