Hai s-o-mpărțim în două – cu un sezon mai bun pentru hotelieri și servicii mai bune. Vorbind de sezon mai bun, nu poate fi vorba de un sezon mai bun până nu se stabilizează valoarea kilowatt-ului, litrul de motorină, deci noi nu putem să facem un tarif pentru anul viitor, pentru că nu știm pe ce să ne bazăm, elemente de bază. De asemenea nu știm care va fi, putem doar să anticipăm care va fi rata de inflației, putem să ne gândim, dar nu putem să știm exact, ca să putem să introducem costuri, mai ales la hotelurile cu all inclusive. Despre a doua parte, a serviciilor – să acordăm servicii mai bune, să ştiţi că serviciile sunt date de oameni, nu de patron, ci de angajați. Deci ar trebui să avem angajați mai buni, mai bine pregătiți. Dar noi acum ne bucurăm dacă avem angajați și apoi ne punem problema dacă sunt bine pregătiţi, pentru că este o criză fundamentală a forței de muncă în turism, în special, și în România, în general.
Credeți că autoritățile locale și centrale ar trebui să susțină dezvoltarea turismului?
Asta este o întrebare cu răspunsul «Da, ar trebui!», dar trebuie să o și facă! De la dorinţă până la a face e o distanţă lungă, pentru că de turism toată lumea își aduce aminte înainte de campania electorală, vorbesc de politicieni, și înainte de a pleca în concediu, de obicei concediu pe care nu și-l fac în România. Revin la calitatea serviciului. Calitatea serviciului este dată de oameni, oameni care trebuie să fie ei de calitate. Dar oamenii de calitate i-am pierdut în timpul pandemiei, pentru că s-a jucat alba-neagra cu acest sector de activitate. Oamenii erau nesiguri pe locul lor de muncă și atunci au migrat către alte sectoare de activitate. Au ajuns casieri la marile magazine, au ajuns curieri la firmele de livrări, șoferi. Când s-a terminat pandemia, nu s-au mai întors în turism, pentru că le era teamă că locul de muncă nu va mai exista a doua zi, că vom intre iarăşi în pandemie sau cine știe ce alte măsuri restrictive se vor lua. Și atunci am pierdut foarte, foarte mulți oameni pregătiți, în special pe litoral. Oamenii pregătiți erau oamenii permanenți. Cei care erau angajați permanenți, nu angajaţii sezonieri. Atunci am rămas fără ei și a trebuit să ne adaptăm. Încercarea de a aduce forța de muncă din străinătate în general din țări din Asia nu este o soluție, poate e o soluție pe termen scurt, dar pe termenul nu este o soluție, pentru că de acolo vin tot așa, oameni nepregătiți, care nu vorbesc limba română, și în general care nu știu să facă, au alt stil și alt ritm de a face treaba decât românii.
Domnule Răducan, ce se poate face pentru atragerea turiștilor străini și cum am putea avea un sezon turistic mai lung pe litoralul nostru?